3. Ungsiddis 2022: Her er alle vinnerne av videokonkurransen

Her er årets vinnere av videokonkurransen #ungsiddis

I år ble over 60 bidrag sendt inn til ungsiddis-konkurransen. Nå er vinnerne kåret.

Skjermbilder fra videoene til vinnerne av ungsiddis-konkurransen.

For andre år på rad har Stavanger kommune arrangert en videokonkurranse for ungdom mellom 13 og 19 år. Da fristen for å sende inn bidrag gikk ut 31. august, hadde over 60 ungdom sendt inn flotte bidrag.

– Også i år fikk vi inn mange gode videoer som har gjort det utfordrende for juryen å velge alle vinnerne. Det er likevel noen bidrag som har utmerket seg spesielt, sier Dag Mossige, fungerende varaordfører.

Inger Hovland mottar premiesjekk for førsteplass i videokonkurransen ungsiddis. Overrekkes av fungerende ordfører Dagny Sunnanå Hausken under et kommunestyremøte.
Inger Hovland vant førsteplass i videokonkurransen ungsiddis. Hun mottok premiesjekk fra fungerende ordfører Dagny Sunnanå Hausken under kommunestyremøtet mandag 5. september.

Juryen har bestått av fungerende ordfører Dagny Sunnanå Hausken, Hard Olav Bastiansen (H), Øyvind Jacobsen (Ap), lederen for ungdommens kommunestyre Hagen Albrecht, og en representant fra kommunikasjonsavdelingen.

Førsteplass

Årets førsteplass og 25 000 kroner går til Inger Hovland (18) fra Hafrsfjord. Juryens begrunnelse:

«Videoen er svært kreativt løst med et ungdommelig perspektiv i videoklippene, morsomme innslag av humor, og et flott samspill mellom musikk, sangtekst og videoklipp. Videoen svarer tydelig på oppgaven, gir oss sommerstemning og viser på en nær måte hva Inger liker å gjøre i Stavanger-regionen om sommeren. Videoklippene fra sommeren gjør at den skiller seg fra videoen hun laget i fjor og blir mye mer personlig. Den fremstår også som en fin hyllest til hjembyen. Videoen har god kvalitet i lyd og bilde, og oppfyller formkravene.»

Se listen over alle vinnerne lenger nede i saken.

Andreplass

Andreplass i årets konkurranse, og 20 000 kroner, går til Rebekka Jarlsdottir Nemeth (15) fra Våland. Juryens begrunnelse:

«Videoen viser tydelig hva Rebekka liker å gjøre i Stavanger-regionen om sommeren. Både de gode og dårlige sidene vises slik at filmen framstår som troverdig – dårlig vær og måker formidles med et humoristisk skråblikk, og de fine stedene vises på en måte som gjør at vi får lyst til å dra dit. Den har en meget høy teknisk kvalitet i lyd og bilde, framstår planlagt med en god historiefortelling og meget gode overganger mellom klippene. Videoen oppfyller også ellers formkravene.»

Tredjeplass

Tredjeplassen og 15 000 kroner gikk til Nora Vedå Skjold (15) fra Hillevåg. Juryens begrunnelse:

«Videoen har masse personlighet, med variasjon og en sammensetning av klipp som gjør at vi kommer tett på. Nora får på kort tid vist fram hva hun liker å gjøre om sommeren og hva som gir henne sommerfølelse. Den viser også fram mye forskjellig fra Stavanger, både by og land. Videoen har god kvalitet i lyd og bilde og oppfyller kravene i konkurransen.»

Fjerdeplass

Aurora Høivik-Mathiesen
Daniel Poleanski
Helena Chunming og Maria Chamanskaya
Mia Risa Gomez
Timofei Maksimov

De får 10 000 kroner hver. Juryens begrunnelse:

«Videoen oppfyller alle formkravene, og viser hva premievinneren liker å gjøre i Stavanger-regionen om sommeren på en måte som skiller seg ut. Videoen har også god kvalitet i lyd og bilde.»

Femteplass

Adrian Hagen
Aleksander Aarestrup
Amal Al-Samarray
Amar Ali Ahmed Hadi
Anish Reddy Athmakoor
Eirill Hognestad Steinset
Julie Victoria Fredriksen og Pål Weberg Skipnes
Linnéa Maria Viola Knutsson Karlsson
Madeleine Viste Brannan
Magnus Berge Formo
Malin Wyspianska Byrkjedal
Martine Rødne og Lillian Rødne
Matias Dahl Meling
Mats Lea Monslaup
Thomas Flåtnes Lund
Thomas Strand Skjæveland
Tinius Jørgensen Hagland
Zoe Lynn Maa

De får 5000 kroner hver. Juryens begrunnelse:

«Videoen oppfyller ikke nødvendigvis alle formkravene, og har gjerne vært mer generell eller mindre tydelig på hva avsenderen liker å gjøre i Stavanger-regionen om sommeren. Likevel har den noe ekstra ved seg som gjør at vi mener den fortjener en plass på pallen.»

Flere av både årets og fjorårets videoer kan sees på Instagram og TikTok hvis du søker på #ungsiddis.

Nora Vedå Skjold, Inger Hovland og Rebekka Jarlsdottir Nemeth holder hver sin store premiesjekk etter å ha vunnet tredje-, første- og andreplass i videokonkurransen ungsiddis.
Fra venstre: Nora Vedå Skjold, Inger Hovland og Rebekka Jarlsdottir Nemeth vant henholdsvis tredje-, første- og andreplass i ungsiddis 2022.

Informasjon til vinnerne

Totalt 26 premier deles ut i konkurransen. Alle vinnerne vil i løpet av denne uken få et digitalt brev (Digipost) og/eller e-post fra Stavanger kommune. Dersom du står på listen og ikke har fått dette brevet i løpet av uken, ta kontakt med Kjerstin Ropeid på telefon 476 73 258 etter helgen.

Premiepengene vil bli utbetalt i midten av september.

Ingrid Meling Ramberg

sosiale medier-koordinator og innholdsprodusent, kommunikasjonsavdelingen

Telefon:
E-post: