3. Utested stenges

Utested har fått åpne igjen

Utestedet Hygge i Steinkargata 4 i Stavanger sentrum måtte onsdag 14.10 stenge med umiddelbar virkning. Oppdatert 15. oktober: Hygge har nå fått åpne igjen.

– Kontrollørene våre har etter flere tilsyn den siste uken gitt tilbakemeldinger om at smittevernet på Hygge har vært for dårlig. Folk har sittet for tett inne, gjester er observert vandrende i lokalet og det har ikke vært kontroll på køen utenfor, sier smittevernoverlege Runar Johannessen.

Smittevernoverlegen i kommunen har derfor vedtatt å stenge utestedet til og med søndag 18. oktober.

Smittevernfaglig forsvarlig drift innebærer blant annet at gjester og personell skal kunne holde minst én meters avstand til personer fra andre husholdninger. Serveringsstedene skal ha rutiner for god hygiene og godt renhold, og sørge for at disse rutinene blir overholdt.

I tillegg til forholdene inne på Hygge har det vært problemer med klynger og tett kødannelse utenfor.

– Serveringsstedet mener at de ikke kan klandres for problemene ute, men det medfører uansett situasjoner med potensial for smittespredning, og er med i totalvurderingen om at driften av Hygge ikke er smittevernfaglig forsvarlig, sier smittevernoverlegen.

Kommunens vedtak er fattet i henhold til smittevernloven § 4-1, 1. ledd, bokstav b:

Når det er nødvendig for å forebygge en allmennfarlig smittsom sykdom eller for å motvirke at den blir overført, kan kommunestyret vedta stenging av virksomheter som samler flere mennesker, f.eks. barnehager, skoler, svømmehaller, flyplasser, butikker, hoteller eller andre bedrifter og arbeidsplasser – eller begrensninger i aktiviteter der.

– Vi har forståelse for at dette har store konsekvenser for virksomheten det gjelder, men i dette tilfellet blir hensynet til smittevern ansett som viktigst, sier Johannessen.

Vedtaket gjelder i utgangspunktet til og med søndag 18. oktober, men dersom serveringsstedet kan fremvise nye tiltak og rutiner som viser at nødvendige smitteverntiltak vil bli gjennomført, kan åpning vurderes tidligere. Utestedet må da levere en plan for hvordan de tenker at smitteverntiltakene skal gjennomføres og hva som er nye tiltak i forhold til nå, da nåværende ikke har fungert.