3. Vaksinerer 12-15-åringer i uke 38

Vaksinering av 12-15-åringer starter opp i uke 38

Stavanger kommunen starter opp med vaksinering av 12-15-åringene i uke 38.

Vaksinering på Jåttå videregående skole.

Vaksinering på Jåttå videregående skole. Foto: Enisa Bekaeva

Det er i overkant 7000 ungdommer i alderen 12-15 år i Stavanger. Denne aldersgruppen skal kun ha èn dose fordi unge har god beskyttelse etter kun en dose koronavaksine. De får tilbud om Comirnaty fra BioNTech/Pfizer fordi denne vaksinen er godkjent ned til 12 år. Det er derfor kun de som har fylt 12 år som kan få vaksinen. Det holder ikke å være født i 2009.

To vaksineteam

Stavanger kommune tar sikte på å starte opp med vaksinering av denne yngste aldersgruppen samtidig med innspurten i vaksineringen av 16-17-åringene. To vaksineteam jobber nå med å vaksinere på de 12 videregående skolene i Stavanger.

- Med forbehold så starter vi opp vaksinering av 12-15-åringene i uke 38. Stavanger er en stor by og har mange videregående skoler med elever som skal vaksineres først, sier ordfører Kari Nessa Nordtun.

12-15-åringene skal vaksineres på vaksinesenteret i Forum Expo. Unge under 16 år må ha samtykke fra begge foresatte før de kan ta koronavaksine. Samtykkeskjema. 12-15-åringene kan komme på drop siden det kun vaksineres med Pfizer i Forum i uke 38 og 39.

Beskytte mot alvorlig sykdom

Barn og unge blir sjelden alvorlig syke av covid-19. De fleste får få eller lite symptomer på sykdom. Folkehelseinstituttet mener likevel at det er riktig å tilby denne aldersgruppen vaksine for å beskytte dem mot alvorlig sykdom. Unge har mange sosiale kontakter, noe som kan føre til stor smittespredning og i verste fall til at noen flere blir alvorlig syke og får alvorlige komplikasjoner av covid-19.

Plan for vaksinasjon
Videregående skoler:
Uke 35: Bergeland
Uke 36: Jåttå og Wang
Uke 37: Stavanger katedralskole, Den internasjonale skolen, St. Svithun, Godalen og Stavanger offshore tekniske fagskole
Uke 38: Møllehagen/Steinerskolen, St. Olav og Hetland

Ungdomsskoler: