3. Vanntårnet på Buøy pusses opp

Pusser opp vanntårnet på Buøy

Mandag 1. oktober starter Stavanger kommune oppussing av det snart 100 år gamle vanntårnet på Buøy.

Vanntårnet på Buøy, og tårnets nabo, Buøy skole

Tårnet ble bygget i 1920 for å kunne forsyne nærmere 8000 individer med vann, etter at Rosenberg mekaniske varslet at de ville anlegge et større verft på Buøen. Bystyret anførte i sin behandling av byggesaken at byggverket var å anse som midlertidig.

Tårnet har vært gjennom flere restaureringer. Nå får landemerket på Buøy nytt tak, utbedring av betongskader og blir malt på ny. Forberdelsene på området tar til lørdag 29. september. Arbeidene varer fra 1. oktober til nærmere jul og fører til anleggstrafikk tett opptil Buøy skole, tårnets nærmeste nabo.

Kommunen forsøkte å få arbeidet gjort mens skolen sto tom i sommer, men ingen ville gjøre jobben i sommerferien.

Tårnet er for lengst ute av funksjon som kammer for vannforsyningen på Buøy, men som landemerke og lokalt turmål er det fremdeles kjært og populært.

Oppussingen ble vedtatt av kommunalstyret for miljø og utbygging i april i fjor. Prosjektleder for arbeidet er Ingerid Pegg i Vann- og avløpsavdelingen i kommunen.