3. Veden åpen barnehage

Tasta har fått sin første åpne barnehage

I gamle Veden barnehage siver duften av nybakte rundstykker ut. Den gamle barnehagen har nå blitt den første åpne barnehagen på Tasta.

Inne i Veden åpen barnehage. Liten jente ser på musikkpedagog som hoder en dukke. Den lille jenta står på en blå matte.

I en åpen barnehage kan barn komme sammen med foreldre eller andre omsorgspersoner.

– Det er relasjonsskapende å gå i en åpen barnehage, både for barna og de voksne. Det er en fin måte å treffe andre i samme situasjon på, ofte på tvers av kulturer, sier avdelingsleder June Gordon.

Nå har Stavanger totalt ni åpne barnehager, fire av dem er kommunale. Åpne barnehager er et tilbud for alle familier med barn under seks år, og du trenger ikke søke om plass.

Overblikk over veden åpen barnehage. Rød barnehage med plen rundt. Noe grus og asfalt i nærheten. Foran barnehagen står et lekestativ.

Musikk som virkemiddel

Veden åpen barnehage er en del av Vestre platå-barnehagene,  og har to ansatte som begge er utdannet barnehagelærere. De er til stede hver dag og legger til rette for pedagogisk lek

Musikk fra livets begynnelse har fått bevilget penger til integreringstiltak for ukrainske flyktninger. Pengene skal brukes til å ha en musikkpedagog i barnehagen to ganger i uken.

– Det fine med musikken er at den er inkluderende, uavhengig av hvilket språk en snakker. Det er også et fint verktøy for å skape relasjoner til andre, forteller June Gordon.

Dersom det kommer ukrainske barn og foreldre eller omsorgspersoner til barnehagen, får Veden åpen barnehage besøk av musikkpedagog Gunvor Garnes to ganger i uken.

Stolt av barnehagene

Denne dagen var også Eirik Faret Sakariassen i den åpne barnehagen sammen med datteren sin.

– Jeg ser frem til å bruke de åpne barnehagene i Stavanger i min permisjonstid, det er en fin møteplass for barn og foreldre, forteller leder for kommunens utvalg for oppvekst og utdanning Eirik Faret Sakariassen.

–Jeg er stolt av de kommunale barnehagene og ser at det er flinke folk som jobber her. Jeg håper flere ønsker å ta i bruk dette fine tilbudet, avslutter han.

Du kan komme til Veden åpen barnehage hver mandag til torsdag fra klokken 09.00 til 13.15. Hver dag er det sangsamling klokken 10.30. Mer info om barnehagen finner du på Facebook

Lurer du på noe?

June Gordon