3. Video: Frigjøringsdagen markert

Video: Frigjøringsdagen markert

Ordfører Kari Nessa Nordtun holdt tale ved minnesmerkene etter falne norske og utenlandske soldater da frigjøringsdagen 8. mai ble markert på Eiganes gravlund. Her kan du se video fra markeringen.

Det er i år 75 år siden Norge ble et fritt land etter andre verdenskrig.

Stavanger har siden 2016 bidratt til en felles markering av frigjøringsdagen med nabokommunene i Vatneleiren. På grunn av koronasituasjonen ble det regionale arrangementet i år avlyst og erstattet av en egen Stavanger-markering på Eiganes gravlund. Markeringen var ikke annonsert på forhånd og foregikk uten publikum.

Under markeringen la ordfører Kari Nessa Nordtun ned kranser ved:

• minnestøtten over norske falne
  • minnesmerket over deporterte jøder
  • de russiske krigsgravene
  • de britiske krigsgravene