2. Renovasjon og miljø
  6. Hjem for en 50-lapp

Hjem for en 50-lapp

Kort fortalt

• Med "Hjem for en 50-lapp" kan ungdom på Finnøy og Talge få transport hjem for 50 kroner natt til søndag.
  • En maxitaxi med plass til 8 passasjerer kjører fra Domkirkeplassen klokken 02.00 hver natt til søndag, unntatt i fellesferien fra uke 26 til 33.
  • Turen koster 50 kroner og du kan betale med kort eller kontant. Husk å bestille plass før avreise.

Information in other languages

Hjem for en 50-lapp til Finnøy

Ved å bestille hjemturen via "Hjem for en 50-lapp" kan ungdom mellom 18–24 år ta taxi fra Stavanger sentrum, og hjem til Talgje og Finnøy.

Taxiholdeplass
Fra denne holdeplassen kan du ta taxi hjem til Finnøy og Rennesøy kommunedel.

Når kjører taxien?

En maxitaxi med plass til 8 passasjerer kjører fra Domkirkeplassen klokken 02.00 natt til søndag.

Maxitaxien kjører hver natt til søndag, unntatt i fellesferien fra uke 26 til 33.

Slik fungerer ordningen:

• Ta maxitaxi med avgang 02.00 fra taxiholdeplassen i Kongsgata, mellom Domkirkeplassen og Klubbgata.
  • Maxitaxien har 8 ledige seter.
  • Du betaler 50 kroner for turen. Den kan betales med kort eller kontant.
  • Maxitaxien vil kjøre en fast runde på Talgje og Finnøy med mulighet til å kjøre to til tre km inn i stikkveier for å kjøre deg hjem.
  • Maxitaxien kan kjøre lenger ut fra den faste ruten, men ikke lengre enn tre kilometer. Er det lengre enn tre kilometer må passasjeren betale ekstra for omveien.
  • Dersom det er plass i maxitaxien kan voksne over 24 år sitte på, men taxituren koster 100 kroner for denne aldersgruppen. De over 24 år kan bestille plass mellom klokken 22.00 og 22.30, og få svar før siste båten til Judaberg går fra hurtigbåtterminalen klokken 23.00.

Slik bestiller du plass:

1. Du kan bestille plass i minibussen fra mandag hver uke. Du må bestille tur innen klokken 22.00, den dagen du vil reise.
  2. Send en epost til post@rocktaxi.no og skriv ditt navn, telefonnummer, adresse og alder, og kommenter at det gjelder "Hjem for en 50-lapp til Finnøy" i bestillingen.
  3. Du kan også ringe til taxiselskapet og bestille tur, telefon 957 77 666
  4. Du får svar på epost og sms med informasjon om du har fått plass eller ikke.

Husk å avbestille turen om du ikke skal bruke plassen din likevel. Ring til taxiselskapet på telefon 957 77 666 for å avbestille.

Hvorfor har vi denne ordningen?

Hjem for en 50-lapp er en trygg måte å komme seg hjem på for ungdom på Finnøy og Talgje. I tillegg har det en klima- og miljøgevinst. Ved å flytte folk fra personbiltrafikken og over til kollektive tilbud, vil det bli færre biler i trafikken. Dette betyr redusert klimagassutslipp per person og mindre svevestøv fra privatbiler.

Ordningen varer hele 2024, men tar pause i fellesferien fra uke 26 til 33.

Imme Dirks Eskeland

Rådgiver, Klima og miljø