2. Sosialtjenester
  3. Flyktningtjenesten i Stavanger
  4. Har du bolig til flyktninger?

Har du bolig til flyktninger?

Kort fortalt

• Krigen i Ukraina har sendt millioner av mennesker på flukt.

• På grunn av krigen vedtok Stavanger kommune å bosette 750 flyktninger i 2022, og 770 i 2023. I 2024 skal kommunen bosette 750 flyktninger.

• Bli med på boligdugnaden, les råd og tips til deg som vurderer å leie ut bolig på www.boligdugnaden.no

Hva slags rom og boliger kan brukes?

Stavanger kommune trenger både eneboliger, to-, tre- og fireroms leiligheter å tilby flyktninger som skal bosettes i kommunen. Boligene må ha egen inngang, og skal ikke ha fellesarealer med annen bolig utenom uteareal og fellesgang. Boenheter som allerede er godkjent for utleie trenger ikke ny godkjenning for utleie til flyktninger eller andre.

Som huseier må du sørge for at det er trygt å bo der, og at standarden er forsvarlig. Det skal være mulig å rømme fra minst to plasser (f.eks. dør og vindu), og det må minimum være en røykvarsler pr. etasje.

Stavanger kommune trenger også boliger som er tilrettelagt for funksjonshemmede. Det betyr at alt må være på ett plan. Boligen kan ikke har trapper til, eller inne i, boligen.

Har du mulighet til å leie ut? Registrer hvor mange du eventuelt har plass til i skjemaet nederst på siden. Du hører fra oss!

Direktoratet for byggkvalitet har en god veiviser til temaet.

Råd og tips til deg som vurderer å leie ut bolig finner du på boligdugnaden.

Ønsker noen å leie privat av deg?

Sjekk kriteriene her: Avtalt selvbosetting – hva er det?

Annen viktig informasjon om bosetting og oppfølging av flyktninger

Flyktningtjenesten

Hva hvis jeg må gjøre endringer på boligen?

For arealer som ikke er godkjent til beboelse, men er tilknyttet egen boenhet (kjeller og/eller loft) finnes det forenklede tekniske regler for å få dette godkjent som en utvidet del av boligen hvis den er bygd før 2011.

• Rommene må ha minimum 2 meter takhøyde
  • Hvert oppholdsrom (soverom og stue) må ha minst ett vindu.
  • Rommet må være isolert slik at det kan opprettholde normal innetemperatur. Det må være mulighet for lufting.
  • Brannsikkerhet må være ivaretatt, og byggverket må være sterkt nok til den nye bruken.
  • Boligen kan ikke ha fukt som fører til råte, mugg, sopp eller lignende.

Direktoratet for byggkvalitet har en god veiviser til temaet.

Hvilke regler gjelder for bygging/endring? Forenklet byggesøknad

Skjema flyktninger