- Innbyggere i Stavanger kan få gratis billetter til reiser med buss, tog og båt på Nord-Jæren.
- Skoler og barnehager i Stavanger får refundert utgifter gruppereiser med barn i samme sone.
- Privatpersoner, hent gratisbilletter her. Billetten må aktiveres i appen Kolumbus Billett innen 7 dager.
- Har du ikke smart-telefon, kan du bruke Kolumbus-kort. Du kan fylle på kortet via dette skjemaet.
- Hurtigbåt i sone Nord-Jæren i Ryfylke? Du får pengene igjen etter reisen.
Reis gratis på Nord-Jæren
Kort fortalt:
Information in other languages

For å reise gratis henter du gratisbilletter her som åpnes med appen Kolumbus Billett.
Har du ikke smart-telefon? Les mer her.
Hvor lenge ordningen varer, blir bestemt senere. Kommunestyret har satt av 200 millioner kroner til ordningen. Det vil hjelpe på varigheten at vi alle bare henter ut de gratisbillettene vi trenger.
Hvem kan få gratisbilletter?
Ordningen med gratis kollektivreiser gjelder privatpersoner som er folkeregistrert i Stavanger
Vet du ikke hvor du er folkeregistrert? Hvor meldte du flytting til sist? Husker ikke? Sjekk på din side i Folkeregisteret.
Gratisordningen gjelder også organiserte gruppereiser med barn i regi av barnehager og barne- og ungdomsskoler i Stavanger, både offentlige og private.
Alle som reiser må ha gyldig billett.
Sykkelen din reiser ikke gratis. Kjøp sykkelbillett i appen Kolumbus Billett.
Hvordan få tak i gratisbilletter?
Gruppereiser for skoler og barnehager
Skolene og barnehager får refundert gruppereiser med barn. Informasjon om hvordan dette skjer er sendt i e-post til virksomhetene.
Privatpersoner
Privatpersoner skaffer seg billetter slik:
- Alle som vil reise gratis, må registrere seg i kommunens kollektivregister. Du logger inn med MinID/Bank ID. Dette gjør du bare én gang. Du kan også registrere familiemedlemmer og for eksempel din ikke så digitale nabo. Da slipper de å logge seg på selv.
- Etter at du er registrert, kan du bestille gratisbilletter på minside.stavanger.kommune.no/reisebillett. Du logger deg på med mobilnummeret ditt.
- Velg bare den billettypen du trenger, så varer ordningen lenger.
- Så mottar du en SMS med en lenke. Trykk på lenken, og billetten åpner seg i appen Kolumbus Billett.
- Inne i Billett-appen må du velge om billetten skal aktiveres med én gang, eller senere. Du kan velge start-tidspunkt inntil 7 dager fram i tid.
Får du det ikke til? Det beste er om du får hjelp av et familiemedlem, en venn eller nabo. Tilby gjerne hjelp til noen du tror kan trenge det.
Så langt vi rekker, vil også vi i kommunen vise deg hvordan du selv bestiller billetter med mobiltelefonen din. Regn med noe venting den første tiden. Her kan du få hjelp.
Vi har laget en utskriftvennlig steg-for-steg-veiledning som du kan laste ned her (PDF, 2 MB)
Hvor er det gratis å reise kollektivt?
Gratisbilletter gjelder i Kolumbus sin sone Nord-Jæren, som inkluderer kommunene Stavanger, Sola, Randaberg, Kvitsøy og det aller meste av Sandnes kommune. Forsand ligger ikke i denne sonen.
Reiser du ut av Nord-Jæren-sonen, betaler du hele reisen selv. Kolumbus sine billett-regler tillater ikke å skjøte på en reise med tilleggsbillett.
Reiser med Flybussen er ikke gratis.
Hvilke billettyper er gratis?
Alle billettyper unntatt årskort og HjemJobbHjem-billett er tilgjengelige. Du kan velge mellom disse:
- enkeltbillett
- 24-timersbillett
- 7-dagersbillett
- 30-dagersbillett
- ungdomskort
Obs! Du kan ikke hente mer enn fem billetter i løpet av 24 timer, og bare én 30-dagersbillett per måned.
Trenger du og familien din 24-timersbilletter, kan du hente ut billett til to voksne og tre barn i løpet av et døgn, altså maks fem billetter innenfor samme døgn. Skal du reise med fire barn, må det fjerde barnet enten ha billett på egen mobiltelefon, eller på fysisk Kolumbus-kort (plastkort)
Du kan ikke ha mer enn én 30-dagersbillett per måned. Det betyr at dersom både du og barnet ditt trenger 30-dagersbillett, bør du opprette en egen brukerprofil for barnet slik at barnet får sin egen «billett-kvote». Hvis barnet ikke har egen mobiltelefon, er løsningen Kolumbus-kort.
Kvoten på maks fem billetter gjelder uansett om billettene er aktivert eller ei.
Barn med smart-telefon kan hente ut egen billett når en person med Bank-ID har registrert barnet i kollektivregisteret.
I tillegg til gratisbilletten fra MinSide, trenger du disse appene:
- Kolumbus (for å se når og hvor du kan reise).
- Kolumbus Billett (for å vise gratisbilletten du mottar).
Hvordan fungerer de ulike billettene? Klikk på "Les mer" på Kolumbus sine ulike billettyper og les under "Slik fungerer billetten".
Refusjonsordning for båtreiser
Reiser du med hurtigbåt til, fra og mellom Ryfylke-øyene i Stavanger kommune, må du av tekniske årsaker fortsatt kjøpe billetter, men du får refundert beløpet.
Du får refundert billetter for personreiser og HjemJobbHjem-billetter med hurtigbåten. Ordningen gjelder ikke kjøretøy og gods.
Her finner du refusjonsskjemaet. Behandlingstiden er 14 dager.
Vilkårene for å få refundert billettutgifter er:
- Billetten må være en hurtigbåtbillett eller HJH-billett som viser at du har reist mellom disse stedene:
- Stavanger/Fiskepiren, Nesheim, Helgøy (S), Nord-Hidle, Brimse, Østhusvik, Talgje, Fogn, Judaberg, Byre, Eidssund, Halsnøy, Sør-Bokn, Skipavik, Mekjarvik, Kvitsøy.
- Du får også dekket reiser med nattfløtt til Vassøy og Hommersåk.
- Billetter med andre anløpssteder dekkes ikke.
- Billetter med dato før 03.07.2023 blir ikke refundert.
- Har du reist mellom en kai i Stavanger kommune og en utenfor, for eksempel mellom Fiskepiren og Jelsa, eller mellom Talgje og Hjelmeland, får du ikke refundert deler av reisen. Da betaler du hele reisen selv. Kolumbus sine billettregler tillater ikke å skjøte på en reise med tilleggsbillett.
- Du får ikke dekket HjemJobbHjem-billetter med flere eller andre soner enn Nord-Jæren.
- Du må dokumentere dato for reisen, strekning og kostnad (kun faktisk utlegg blir refundert).
- Reiser hele familien? Da kan du få dekket billetter til to voksne og tre barn i løpet av et døgn, altså maks fem billetter innenfor samme døgn
Gratisbilletter for dere uten smart-telefon
Har du ikke smart-telefon, kan du bruke Kolumbus-kort (plastkort). Kontakt kommunen for å få gratisreiser på kortet. Steder og åpningstider for å få tak i kort og gratisbilletter.
Trenger du nytt kort, koster det 50 kroner, samme pris som hos Kolumbus. Du kan bruke kortet også etter at perioden med gratis kollektivreiser er over.
Har du reisepenger på kortet fra før? De ligger trygt mens du har gratisbillett på kortet i tillegg. Obs! Vi fyller ikke på reisepenger som en del av gratisordningen.
Har du en periodebillett (HjemJobbhjem, 30-dagerskort eller 365-dagers) på et Kolumbus-kort, kan du også legge inn gratisbillett på kortet, men det er usikkert hvilken av billettene som blir registrert om bord. Vil du være sikker på at gratisbillettene blir registret framfor periodebilletter du har kjøpt selv, kjøp eget kort til gratisbilletter for 50 kroner eller få refundert restverdien du har på kortet hos Kolumbus. De tar 100 kroner i gebyr for jobben.
Alle som kontakter Innbyggerservice for å få gratisbilletter, må kunne legitimere seg og oppgi personnummer. I den digitale løsningen skjer dette automatisk.
Billettbestilling for dere med Kolumbus-kort
Hvis du allerede har et Kolumbus-kort, trenger du ikke møte opp fysisk for å bestille billett.
Slik fyller du på Kolumbus-kortet ditt:
- Hvis du allerede har et Kolumbus-kort, kan du bruke skjemaet på denne siden for å bestille ny billett: https://www.stavanger.kommune.no/kolumbuskort
- Bestillinger vil bli behandlet mandag til fredag mellom kl. 08.30 og 15.00.
- Du vil få beskjed når billetten din er lagt inn på kortet. Dette kan ta opptil et døgn.
- Sjekk på kortleseren på bussen hvor lenge billetten er gyldig hvis du er usikker.
- Når din periodebillett går ut aktiverer du den neste periodebilletten ved å legge den på kortleseren på bussen.
Her kan du finne mer informasjon om fornying av Kolumbus-kortet ditt.
Gratisbilletter for barn
Tre alternative løsninger, avhengig av situasjonen:
- Barn som reiser med voksne: Voksne kan bestille barnas billett til sin mobiltelefon, men vær obs på at det er en kvote for hvor mange billetter du kan hente ut. En voksen kan bestille inntil tre barnebilletter (enkeltbilletter/24-timersbilletter) per dag, men du kan ikke bestille 30-dagersbillett til barnet ditt hvis du allerede har en voksen 30-dagersbillett.
- Barn med smart-telefon som reiser alene: En voksen registrerer barnet i kollektivregisteret. Deretter kan barnet selv gå inn på MinSide og laste ned billett, eller den voksne kan gjøre det på barnets vegne. Har barnet egen bank-ID, kan hen registrere seg og bestille billetter selv.
- Barn uten smart-telefon som reiser alene: De som har Kolumbus-kort fra før, bruker det. Du kan få gratisbillett på kortet ved å fylle ut dette skjemaet. Trenger barnet nytt kort, møt opp på Byterminalen der Innbyggerservice vil hjelpe deg. Der får du kort til 50 kroner og får lagt inn de første gratisbillettene.
Har du gratis voksenbillett, kan du ta med inntil tre barn (og en ekstra voksen) i helgene og etter 17 på hverdager, uten å laste ned egne billetter til dem.
Hvorfor må vi ha billett når det er gratis?
Billettene du får fra kommunen er egentlig ikke gratisbilletter, selv om du reiser gratis. Kommunen betaler Kolumbus for alle billettene. Derfor vil prisen som er betalt av Stavanger kommune stå på billetten du får tilsendt. Vi må i tillegg vite hvor mange reisende vi skal betale for.
Vi må også vite hvor mange, og hvilke typer gratisbilletter, folk henter ut, så vi kan forske på dette prosjektet i etterkant.
Så, dersom du reiser uten billett, også gratisbillett, rammer det både deg selv og fellesskapet.
Billett- og reisevilkår
Noen regler er nevnt lenger oppe, for eksempel om maks antall gratisbilletter du kan hente ut.
Andre regler finner du i Kolumbus sine vilkår for alle som reiser. For eksempel gjelder dette:
- Alle som reiser må kunne vise gyldig billett, også vi som reiser med gratisbillett.
- Har du ikke gratisbillett, reiser du heller ikke lovlig, og kan bli tatt i kontroll.
- Du må ha billett som er gyldig for din aldersgruppe. En 34-åring kan ikke reise med ungdomsbillett. En voksen kan ikke reise med barnebillett. Heller ikke når billettene er gratis.
- 15 minutter gratis bruk av bysyklene er inkludert i Kolumbus sine digitale billetter, det gjelder også de digitale gratisbillettene.
Her er de formelle reise- og billettvilkårene:
- Billettene fungerer på samme måte som vanlige billetter hos Kolumbus, og du får tilsendt en SMS med lenke til billett som åpnes i Kolumbus-appen. Les detaljer her: Priser og billetter - Kolumbus AS. Her kan du også se hvilken billett som passer best for deg. MERK – det er ikke alle billettene til Kolumbus som er tilgjengelige i gratis-ordningen.
- Du kan lese Kolumbus sine reisevilkår her.
- Stavanger kommune må midlertidig lagre mobilnummeret og personnummeret ditt i et eget register for å levere dette tilbudet til deg. Du kan når som helst be om sletting av brukeren din, og da vil mobilnummeret ditt og personnummeret ditt slettes fra registeret. Stavanger kommune må kunne dokumentere regnskapet for tilbudet. Opplysninger kan bli brukt anonymt i forbindelse med forskning, og vil ikke kunne knyttes til deg.
Så mange gratisbilletter til nå
Billetter og refusjonskrav
Status til og med 24. september (tallene oppdateres hver tirsdag):
Antall personer registrert i kollektivregisteret | 97 238 (forrige uke 96 432) |
Antall gratisbilletter de registrerte har tatt i bruk (aktivert i app / validert med kort). | 276 332 (forrige uke 266 596) |
Totalt antall refusjonskrav hurtigbåt. (Ett refusjonskrav kan inneholde flere billetter.) |
4 252 (forrige uke 3 917) |
Billettyper og kostnader i august
Månedsoversikten nedenfor oppdateres etter hvert som kommunen får månedlige fakturaer fra Kolumbus.
Tall for perioden 1. – 31. august:
- Totalt hentet innbyggerne i Stavanger 107 971 gratisbilletter i august måned.
- Det ble hentet ut drøye 12 000 flere billetter i august enn i juli. Tallene viser også at antall 30-dagersbilletter som er blitt hentet ut har gått ned, og at flere velger kortvarige (24-timer og enkeltbilletter).
August (i kroner) | Juli (i kroner) | |
Digitale billetter (hentet ned til mobiltelefon og Kolumbus Billett-app) | 25 058 098 | 24 520 325 |
Analoge billetter (lagt inn på Kolumbus-kort) | 1 515 629 | 1 465 184 |
Refusjonskrav hurtigbåter | 352 625 | 305 306 |
Totale kostnader gratisreiser juli | 26 926 352 | 26 290 815 |
Fordeling billettyper i august:
- 30-dagersbilletter, 33,5 % (40 % i juli)
- Ungdomsbillett, 5 % (5 % i juli)
- 7-dagersbillett, 6,5 % (6 % i juli)
- 24-timersbillett, 31 % (27 % i juli)
- Enkeltbillett, 24 % (21 % i juli)
Hold hodet kaldt, hjertet varmt og billetten klar
Denne store gratisordninen ble stablet på beina i løpet av seks uker før sommerferien. Dette har verken vi – eller andre vi vet om – gjort før. Dermed dukker det opp utfordringer etter hvert, som vi sikkert ikke har tenkt på. Vi gjør alt vi kan for å løse smått og stort raskt, og samarbeider tett med dyktige fagfolk i Kolumbus.
Det viktigste for deg å huske er: Du må ha gyldig og aktivert billett, også når du får billetten gratis av kommunen.
Kontaktinformasjon
Trenger du hjelp til å laste ned gratisbilletter til mobilen, eller vil du få gratisbilletter på Kolumbus-kortet?
- Nettskjema for bestilling av bussbilletter til fysisk Kolumbus-kort
- Kolumbus sitt kundesenter på Byterminalen:
Mandag–fredag 07:00–18.00 - Innbyggerservice i Olav Kyrres gate 23:
Mandag–fredag 08.00–15.00 - Innbyggertorget på Vikevåg:
Mandag–fredag 08.30–15.00
E-post: innbyggerservice@stavanger.kommune.no
Telefon: 51 50 70 90