2. Bolig og bygg
  3. Vann og avløp
  4. Fett gir tette rør og mette rotter

Fett gir tette rør og mette rotter

Kort fortalt

• Ikke hell flytende fett i vask eller do!
  • Fett og olje gjør avløpsrørene tette og rottene mette.
  • Fettet etter pinnekjøtt-middagen kan du bruke i sauser og lapskaus
  • Pakk fett og saus som du skal kaste godt i poser for matavfall, og legg det i avfallsbeholderen for matavfall.
fett i gryte, på pinner og påp fat etter pinnekjøtt-koking

Slik skal du kaste matfettet

• Fett i stekepannen fjerner du med tørkepapir og kaster sammen med matavfallet.
  • Fett fra juleribbe, pinnekjøtt, smultgryte og liknende lar du stå til det er avkjølt og stivnet. Så kan du skrape det ut og kaste det sammen med øvrig matavfall. Bruk gjerne tørkepapir for å få med alt fettet ut av gryter og panner, før du vasker dem i oppvaskkum eller oppvaskmaskin.
  • Fett som ikke stivner, kan du også tømme i posen for matavfall, knytte godt igjen og legge øverst i den brune dunken. Det er godt stoff for biogassanlegget, som gjør matavfallet vårt om til energi.
  • Frityrolje og slikt kan du også tømme på en flaske eller annen tett emballasje, som du merker med "matolje", og sette i den røde dunken for farlig avfall. Eller du leverer den til nærmeste gjenbruksstasjon.

Kvinne skraper fett av steikepanne med steikespade og tørker av restene med tørkepapir

Bruk fettet på ny

• Olje fra bokser med fetaost og oliven kan du bruke i salater eller supper.
  • Fett fra pinnekjøtt kan du dele i biter og fryse ned som buljongterninger til lapskaus, sauser og andre retter.
  • Fett er viktig ingrediens i mange retter, enten i form av smør eller olje. Rester av ribbefett kan fungere like godt i mange sammenhenger.
  • Tips om bruk av fett fra matlaging (restevenn.no)

Fett i avløpsrørene skaper problemer

Flytende og størknet fett som havner i vasken, setter seg i rørene. Da tettes avløpsrørene til, både dine egne og kommunens. Det hjelper ikke at du heller på med varmt vann og såpe.

Fett i avløpsledningene og -pumpene setter seg godt fast og  kan ofte ikke spyles vekk. Det gir mannskapene til kommunen ekstra arbeid og unødig helserisiko. Mens mannskapene fjerner fettet manuelt, må avløpspumper stanses. Kloakkvannet går urenset til sjøen så lenge arbeidet pågår.

Kostnaden for ekstraarbeidet ligger i avløpsgebyret du betaler.

Under en rist er et basseng med avløpsvann. På toppen ligger er tykt lag med gulhvitt fett

Rottene elsker fett

Heller du fett i vask og do, driver du oppdrett av rotter. Disse skadedyrene elsker matfettet som setter seg på veggene i avløpsrørene. Ett rottepar kan i løpet av et år være opphav til tusen nye rotter.

Derfor: Bruk tørkepapir for å få alt fettet ut av gryter, panner og tallerker før du vasker dem.

Kaster du virkelig ting i do?

Søppel i do gir plast i havet, skitne strender og tette rør. Sjekk problemene du lager hvis du bruker doen som avfallsbøtte.