2. Helse og omsorg
  3. Informasjon om koronavirus
  4. Ut og reise med koronasertifikatet

Ut og reise med koronasertifikatet

Kort fortalt

• Fra 1. juli er det slutt på PCR-testing i Stavanger.
  • Flere land krever fortsatt koronasertifikat ved innreise.
  • Andre land kan ha andre regler for hva som gir et gyldig koronasertifikat enn det Norge har.
  • Sjekk reglene i god tid før du reiser.

Hvor lenge er koronasertifikatet gyldig?

I Norge gjelder du som grunnvaksinert etter to doser koronavaksine eller en dose i tillegg til positiv test. Se sjekkliste for vaksineanbefalinger for ulike grupper

• Er du over 18 år og har fått en oppfriskningsdose gjelder koronasertifikatet i ubegrenset tid.
  • Er du grunnvaksinert gjelder koronasertifikatet i 270 dager.
  • Har du gjennomgått covid gjelder koronasertifikatet fra dag 11 til dag 180 etter positiv test på teststasjon.
  • Er du under 18 år gjelder koronasertifikatet i ubegrenset tid hvis du er grunnvaksinert.

FHI anbefaler at de som ønsker å ta en ekstra vaksinedose for å få gyldig koronasertifikat gjør det innen èn måned før reisen. Helsenorge.no sjekkliste før reiser

Barn som fyller 16 år og koronasertifikat

For barn under 16 år finner du koronasertifikatet på en egen side på helsenorge.no. Når barnet fyller 16 mister du som forelder tilgangen til barnets koronasertifikat. Barnet må da skaffe seg egen elektronisk ID i god tid før reisen (enten pass eller nasjonalt ID-kort). Da kan de logge seg på helsenorge.no selv og få tilgang til sitt koronasertifikat.

Se FHI Ut og reise med koronasertifikat

Lurt med utskrift av koronasertifikatet

Skriv ut koronasertifikatet i tillegg til at du har det i helsenorge-appen, i tilfelle mobilen går tom for strøm. Skriv ut sertifikatet kort tid før du reiser. Kan du ikke skrive ut selv, får du gratis utskrift hos Smittevernkontoret, Torgveien 15C. Ring 51 91 33 33 eller send epost til smittevernkontoret@stavanger.kommune.no på forhånd.

Hva om jeg trenger negativ test før reise?

Kontakt privat helseaktør for koronatest i forbindelse med reiser. Stavanger kommune har ikke lenger tilbud om PCR-testing.