3. 300 har søkt på vikarstillinger i skole og barnehage

300 har søkt på vikarstillinger i skole og barnehage

Over 300 søknader er kommet inn etter at skole- og barnehagesjefen gikk ut i media og oppfordret folk til å søke på midlertidige vikariater i skole og barnehage. Nå jobbes det på spreng for å fordele søkerne ut til skolene og barnehagene.

– Vi er nesten litt overveldet over responsen. Allerede samme dag som saken var ute i media begynte det å tikke inn søknader, og det har steget jevnt og trutt siden da, sier rådgiver i organisasjon og forhandling, Janne Halseth.

Ber om tålmodighet

Skolene og barnehagene ble i midten av desember bedt om å gjøre et anslag over hvor mange vikarer de vil trenge i perioden januar til april 2022. Når så søknadene kommer inn til kommunen sitter Halseth og hennes kolleger og går gjennom alle søknadene og fordeler dem ut til skolene og barnehagene, basert på behov, kompetanse og tilgjengelighet. Skolene tar så kontakt med aktuelle søkere og avtaler tid for intervju. Så langt er ti vikarer ansatt.

– Det høres kanskje lite ut, men det skal foretas en helt ordinær rekrutteringsprosess, hvor søkerne skal gjennom intervjuer, referansesjekk og skaffe seg gyldig politiattest før tiltredelse, så det tar litt tid, sier Halseth, og legger til at alle aktuelle søkere vil bli kontaktet.

– Ha litt tålmodighet. Vi jobber på spreng, men det kan tid før du som har søkt hører noe, sier Halseth.

Kan slappe litt mer av i julen

En som allerede har ansatt noen vikarer, er rektor på Godeset skole, Henning Furu Verstegen. Han sier prosessen med å få tilsendt søkere og så ta videre kontakt selv, har fungert bra. Han har allerede ansatt tre vikarer til skole og SFO.

– For Godeset skole betyr det at vi kan «stable oss opp på beina» igjen etter en høst hvor vi har vært skrapt til beinet på grunn av enormt mye fravær. Jeg håper at disse vikarene kan bidra til at vi kan få gitt barna den undervisning og omsorgen de har krav på og trenger, sier Verstegen.

Pensjonister kan jobbe uten å tape pensjon

Til nå er det mest studenter og andre som har søkt på vikariater, men før jul vedtok Arbeids- og sosialdepartementet at pensjonister med offentlig tjenestepensjon nå kan jobbe i skoler og barnehager uten å tape pensjon.

Disse pensjonistene kan ansettes på særskilt pensjonistlønn uten at AFP, særalderspensjon eller alderspensjon avkortes. Den særskilte pensjonistlønnssatsen er avtalt å være 300,- pr. faktisk arbeidet time.

Imponert over engasjementet

Skolesjef Jørn Pedersen og barnehagesjef Monica Buvig Stenseth er utrolig glade for den gode responsen.

– Jeg tror en del rektorer og virksomhetsledere puster litt lettet ut nå. Mange har vært utrolig bekymret for hvordan de skal få personalkabalen til å gå opp. Jeg må bare få berømme kommunens innbyggere nok en gang. Vi så det i starten av pandemien, og nå ser vi det igjen. Folk i denne kommunen stiller opp. Det er helt fantastisk, sier Pedersen.

Kontaktpersoner for media:

Barnehagesjef Monica Buvig Stenseth: 474 55 360