3. Alle over 18 år tilbys oppfriskningsdose

Alle over 18 år tilbys oppfriskningsdose

Også innbyggere i alderen 18-44 år kan nå bestille time til oppfriskningsdose av koronavaksine.

Minimumsintervallet mellom dose 2 og dose 3 må være fire og en halv måned (20 uker). Det betyr at for de fleste mellom 18 og 44 år er vaksinetime for dose 3 tilgjengelig fra midten av januar. Regjeringen har satt som mål at denne aldersgruppen skal ha fått tilbud om oppfriskningsdosen innen utgangen av februar 2022.

-Vi øker kapasiteten i vaksinesenter Forum Expo over nyttår, og vil nå målet om å tilby dose 3 til alle over 18 år innen den fristen regjeringen har satt. I tillegg har vi kapasitet til å sette dose 1 og dose 2, sier direktør helse og velferd Eli Karin Fosse.

FHI sier det er særlig viktig at de mellom 18 og 44 år som er gravide eller har underliggende sykdommer/tilstander med økt risiko for alvorlig sykdom tar dose 3, men at også de øvrige i aldersgruppen kan ta dose 3

Du bestiller, flytter eller endrer timen din hertimebestilling i ReMin

Over 45? Bestill dose 3 i tide!

Fosse minner innbyggere over 45 år om å bestille time til dose 3 før midten av januar, når den store mengden 18-44-åringer kan få sin tredje dose. Alle over 45 år, enkelte risikogrupper, helsepersonell og ansatte i skoler og barnehager skal få dose 3 før 18 - 44 åringene.

Eget opplegg for skole- og barnehageansatte 18-44 år

I Stavanger får skole- og barnehageansatte over 45 år dose tre sammen med de øvrige i sin aldersgruppe i Forum Expo. Skole- og barnehageansatte mellom 18 og 44 får et eget vaksineopplegg siden de er prioritert. De får en SMS med lenke til bestilling onsdag kveld eller torsdag. Vaksineringen av skole- og barnehageansatte som er 18-44 år starter opp i romjulen når de første når 20 ukers-intervallet.

Ansatte i videregående skole i Stavanger, uansett hvor de bor, får tilbud om dose 3 i vaksinesenter Forum Expo lørdag 15. januar for å bli prioritert. Påmelding skjer via skolene. Intervallet må være 20 uker mellom dose 2 og dose 3. De som ikke har oppnådd 20 uker den 15. januar kan bestille tid til dose 3 i remin på vanlig måte.

Se også www.stavanger.kommune.no/vaksine

Portrettbilde av direktør helse og velferd Eli Karin Fosse.

Eli Karin Fosse

direktør for helse og velferd

Mobil:
Telefon: