3. Åpner opp kommunens elbil-ladere

Åpner opp kommunens elbil-ladere

Nå blir syv av Stavanger kommunes interne elbil-ladere åpnet opp for byens innbyggere.

Trond Thorbjørnsen, rådgiver i smartby-avdelingen,  ved elbil-laderen ved Hundvåg svømmehall.

Trond Thorbjørnsen, rådgiver i smartby-avdelingen, ved elbil-laderen ved Hundvåg svømmehall.

Stavanger kommunes bilpark går fra fossilbiler til elbiler, med det installeres elbil-ladere ved kommunale bygg.

– Nå tester vi ut «Laderingen», som prosjektet heter, hvor vi gjør kommunens interne ladere tilgjengelig for innbyggere utenom arbeidstid. At flere kan bruke interne kommunale tjenester er både miljøvennlig og fornuftig bruk av ressursene, sier Trond Thorbjørnsen, rådgiver i smartby-avdelingen.

Sammen med avdeling for bymiljø og utbygging tester smartbyen ut en flerbruksteknologi for elbil-ladere som er unik i kommunesammenheng.

Les mer om lading av elbil i Stavanger.

Her finner du åpne elbil-ladere

Åpne elbil-ladere er så langt installert ved Vålandshaugen barnehage, Ågenestunet i Hillevåg, Hundvåg svømmehall og Bru barnehage.

– Som privatbruker betaler du enkelt via appen Elpointnor, prisen er foreløpig satt på samme nivå som eksisterende ladepriser i Stavanger. Vi har ikke som mål å tjene penger på tjenesten, vi ønsker snarere å gi flere tilgang til ressurser og oppmuntre til mer miljøvennlig ferdsel, sier Thorbjørnsen.

Kommunens interne elbil-ladere åpnes nå opp for flerbruk.
Flerbruk av elbil-ladere blir for første gang testet i kommunal sammenheng.

Ønsker respons

– Vi tester nå ut de syv ladestasjonene, men er avhengig av respons og bruk for å åpne opp flere interne ladere.

For å eventuelt utvide tilbudet ønsker Stavanger kommune tilbakemeldinger på tilbudet:

• Liker du Laderingen?
  • Vil du bruke de åpne elbil-laderne?
  • Skal vi åpne opp flere interne elbil-ladere? I så tilfelle - hvor?

Gi innspill til Jens Otto Skåra Hansen, konstituert smartbysjef, jens.otto.skara.hansen@stavanger.kommune.no