3. Årets Varmepumpepris gikk til energisentralen i Stavanger kommune

Årets Varmepumpepris gikk til energisentralen i Stavanger kommune

Energisentralen som ble utviklet av Stavanger kommune og Norconsult i Triangulum-prosjektet gikk av med seieren i kategorien for større varmepumpeanlegg under Varmepumpekonferansen på Fornebu. Prisen blir delt ut til prosjekter som bruker ny teknologi, nye løsninger og utvider anvendelsesområdet for varmepumper.

Prisutdeler Rolf Iver Mytting Hagemoen, daglig leder i Norsk Varmepumpeforening
sammen med Ernst Olsen, leder drifts- og energiseksjon, Stavanger kommune

Prisutdeler Rolf Iver Mytting Hagemoen, daglig leder i Norsk Varmepumpeforening sammen med Ernst Olsen, leder drifts- og energiseksjon, Stavanger kommune
Foto: Norsk Varmepumpeforening

Tre kandidater

• Smolten AS – effektive ammoniakk-varmepumper
• Rørosmeieriet AS – bruker energi fra produksjonsprosessen
• Triangulum Stavanger, energisentralen – bruk av kloakk som energikilde

Juryen bestod av Enova og Norsk Varmepumpeforening.

Vunnet flere priser

Varmepumpeprisen er den andre prisen i rekken for energisentralen. I november 2017 vant energisentralen Vannbransjeprisen som blir delt ut til prosjekter med innovative løsninger, høy kompleksitet og VA-utfordringer som har vært krevende å løse.

Prosjektlederen for energisentralen, Ernst Olsen, takker for oppmerksomheten og løfter fram det gode samarbeidet som har vært mellom Stavanger Eiendom, Norconsult og leverandører som sammen har utviklet og bygget energisentralen.

Tre priser ble delt ut under Varmepumpekonferansen.
Foto: Norsk Varmepumpeforenig

Et demonstrasjonsprosjekt i EU

Energisentralen er Stavanger kommunes leveranse i EU-prosjektet Triangulum (Horisont 2020). Stavanger ble utnevnt til fyrtårnsby i Europa i 2014 og de fem lokale partnerne skal dermed integrere energi, mobilitet og IKT i helt nye løsninger som kan kopieres i resten av Europa. Jobben til fyrtårnsbyene er å høste erfaringer fra demonstrasjonsprosjektene og vise vei for andre byer som ønsker å kopiere løsningene som blir utviklet.

Koordinator for det lokale partnerskapet i Triangulum, Gerd Seehuus, gleder seg over oppmerksomheten og syns det er bra at kommunen går foran og skaper bærekraftige løsninger som kan brukes i hele Europa.

Høy overføringsverdi

Nettopp overføringsverdien var et av argumentene til Norsk varmepumpeforening, som delte ut prisen sammen med Enova.

– Kloakk er en ressurs med veldig fin temperatur som er tilgjengelig over alt, så dette kan realiseres i flere byer både i Norge og Europa, sier daglig leder Rolf Iver Mytting Hagemoen i Norsk Varmepumpeforening.

Et av målene i Triangulum-prosjektet er å dele erfaringer med andre byer i prosjektet, og at flere skal ta i bruk samme type løsning. I fremtiden vil det bli mer og mer viktig å utnytte alle ressurser som er tilgjengelige, understreker Hagemoen.

Kriterier som vil ble vektlagt i kåringen

• Ny teknologi og nye løsninger som utvider anvendelsesområdet for varmepumper eller bidrar til å gjøre varmepumper mer konkurransedyktige.
  • Personer, bedrifter eller prosjekter som har bidratt til å øke kompetansen i varmepumpebransjen eller kjennskapen til varmepumper generelt.
  • Aktører som har demonstrert at varmepumper er en pålitelig teknologi gjennom god prosjektering, drift og valg av løsninger.

Prisen ble delt ut på Varmepumpekonferansen på Fornebu 6. - 7. mars.

Om energisentralen

Energisentralen omgjør byens avløpsvann til energi. Denne energien blir i dag brukt til varming- og kjøling av tre administrasjonsbygg i Stavanger kommune. Energisentralen utvinner energi hver gang vi trekker i snoren på toalettet, hver gang vi vasker klær, og alt annet vann som havner nedi sluken.

Direkte bruk av varme fra avløpstunnel er ikke prøvd i Norge tidligere. Energisentralen er basert på en lokal fornybar energikilde, og ventes å gi en CO2 reduksjon på ca. 80 % i forhold til tidligere.

Kontaktpersoner

• Gerd Seehuus, koordinator Triangulum Stavanger. gerd.seehuus@stavanger.kommune.no
  • Ernst Olsen, leder drifts- og energiseksjon. ernst.olsen@stavanger.kommune.no