3. Bassengproblemer Tastahallen

Bassengproblemer i Tastahallen

Varmtvannsbassenget i Tastahallen er under rehablitering, på grunn av problemer med pussen under flisene i bassengområdet. Dette er reklamasjonsarbeid etter at hallen ble rehabilitert. Også hovedbassenget er rammet og må gjennom reparasjoner.

Oppdatert 27. oktober 2021

Rehabiliteringen av hovedbassenget i Tastahallen forlenges til uke 47, pga leveranseproblemer av nødvendig materiale som blant annet fugemasse.

Problemet i Tastahallen er at pussmørtelen som ble brukt under rehabiliteringen i 2011-2013 ekspanderer, og fører til at fliser løsner og sprekker. All puss som ble brukt under rehabiliteringen fjernes, før bassengene bygges opp på ny.

Entreprenøren som utførte arbeidene under rehabiliteringen i tok på seg ansvaret, og reklamasjonsarbeidene ble satt i gang høsten 2018 etter en lengre periode med utredninger og avklaringer.

Dessverre var skadeomfanget større enn forutsatt, og det gått en del tid med på å finne løsninger på problemene, og reparere skadene. I tillegg til bygningstekniske rådgivere, har kommunen engasjert Norges fremste bassengekspert fra SINTEF, slik at vi blir sikre på at vi får en varig løsning i Tastahallen.

Høsten 2019 ble det avgjort at også flisene i bunnen av bassenget fjernes, når det først skjer reparasjonsarbeid. En type lim brukt under disse flisene har forårsaket flere reklamasjonssaker andre steder, og det vil kommunen unngå i Tastahallen.

Arbeidene med varmtvannsbassenget i Tastahallen vil vare ut over vinteren og våren 2020.

I mellomtiden er kommunens åpne tilbud i vamtvannsbasseng flyttet til Madlamark skole.

Hovedbassenget stenges i løpet av våren 2020

Det var i varmtvannsbassenget skadene var størst, fordi det har varmere vann enn det større 25-metersbassenget. Men det er også synlige skader på fliser i hovedbassenget i Tastahallen.

En gang i løpet av våren 2020 stenges det. Arbeidet vil pågå gjennom sommeren og vare i omlag ett år.