3. Bekketunet barnehage til rødt nivå

Bekketunet barnehage til rødt nivå

Som følge av smitteutviklingen, har helsesjefen oppjustert til rødt nivå i Bekketunet barnehage.

Rødt nivå betyr ikke stenging, men at barna deles inn i mindre grupper og kohorter.

Mandag 15. mars holder barnehagen stengt på grunn av omstilling til ny drift. Fra og med tirsdag vil barnehagen ha noe redusert åpningstider for å sikre at smitteverntiltakene ivaretas på en forsvarlig måte.

Gjelder i to uker

Barnehagen vil i første omgang være på rødt nivå i to uker, fram til påske.

- Nå vil vi bruke mandag til å få på plass de praktiske forholdene som kreves for å drive på rødt nivå. Vi har god kontroll på situasjonen, og vurderer fortløpende i samarbeid med smittevernkontoret om det er behov for ytterligere tiltak. Alle foreldre og ansatte er varslet, og de vil få nærmere informasjon på sms, e-post og på barnehagens hjemmeside før tirsdag, sier virksomhetsleder Christin Bigseth.

Selv om det vil være redusert åpningstid når barnehagen, vil sårbare barn og barn av foreldre i samfunnskritiske funksjoner som trenger det, få et ordinært tilbud.

- Behov for bedre oversikt

Mellom 4. mars og 13. mars har til sammen åtte ansatte og ni barn ved fire avdelinger i Bekketunet barnehage fått påvist covid-19-smitte. Det er bekreftet at det er den britiske mutasjonen de er smittet av.

Konstituert helsesjef Runar Johannessen i Stavanger kommune sier at det har dukket opp noen smittetilfeller i barnehagen som antagelig kan knyttes til samme utbrudd, men der personene det gjelder ikke har vært definert som nærkontakter.

- Derfor iverksetter vi tiltak for å få bedre oversikt og hindre at smittespredningen utvikler seg, forklarer han.

Kontaktpersoner for mediene:

Virksomhetsleder Christin Bigseth, 941 57 621