3. Dette er Græla grønne greier!

Dette er Græla grønne greier!

Marte, Hanne og Live skal jobbe med å inspirere til flere miljøvennlige valg, og hylle de som allerede gjør græla gode greier

Græla grønne greier i Gamle Stavanger

Græla grønne greier er et innovasjonsprosjekt som skal teste ut nye måter å kommunisere klima- og miljørelaterte greier. Målgruppen for dette arbeidet er unge voksne mellom 13 og 25 år, og målet med prosjektet er å inspirere folk til å ta flere miljøvennlige valg.

Skal bruke mange ulike kanaler

Marte Weberg Skipnes (21 år), Hanne Qvindesland (20 år) og Live Lode (19 år) har allerede jobbet med prosjektet i en måned, og har brukt tiden på å klekke ut et konsept for hvordan de skal jobbe for å komme i kontakt med målgruppen.

– Vi tror det er ekstremt viktig å være til stede der de unge er. Derfor har vi opprettet egne profiler på TikTok og Instagram hvor vi hver uke kommer til å legge ut ting for å vise hvor enkelt det kan være å ta miljøvennlige valg, at det ofte er bra for mer enn bare miljøet og trekke frem og hylle de som allerede gjør bra ting, sier Qvindesland.

Innholdsproduksjonen er allerede godt i gang, og et av målene de har satt er å vise bredden i klima- og miljøfeltet, og gjøre informasjonen mer håndterlig for den yngste målgruppen.

– Klima- og miljøfeltet er enormt, og problemstillingene er ofte veldig kompliserte. Så vi ønsker å bryte dette ned i konkrete hverdagslige ting du som enkeltperson, organisasjon eller bedrift kan gjøre for å bidra positivt, sier Weberg Skipnes.

I tillegg til å til stede på sosiale medier jobbes det også med å utvikle en podkast som skal ha premiere i løpet av våren.

– Det er mange på vår alder som hører på podkast på f.eks. bussen til skolen. Vi vil lage en podkast der episodene ikke varer mer enn ca. 15 minutter, der vi kan gå litt dypere inn i ulike temaer og kanskje intervjue interessante personer, forteller Lode.

Viktig å teste ut nye former å jobbe på

Klima- og miljøvernsjef Jane Nilsen Aalhus gleder seg til å se hva prosjektet vil føre til, og påpeker at det er viktig at kommunen tester ut nye måter å nå ut til innbyggerne.

– Det er et spennende innovasjonsprosjekt, der målet er å teste ut en ny måte å kommunisere på inn mot en viktig målgruppe som er de unge.. Det viktigste i dette prosjektet er de erfaringene vi kommer til å gjøre oss, om hva som fungerer, og hva som ikke fungerer, sier hun.

Samtidig er miljøvernsjefen veldig imponert over de nyansatte, og tror at dette er konsept som kan bli veldig bra.

– Vi har fått tak i tre flinke og dedikerte medarbeidere, og jeg er veldig imponert over den jobben de har gjort så langt. De har kommet inn med sine ideer, utfordret oss i kommunen på hvordan vi kommuniserer, og jeg tror de kommer til å lage mye bra innhold i løpet av de neste månedene, sier Nilsen Aalhus.

Les mer om prosjektet her!