3. Heder til årets ildsjel og idrettsmestre

Heder til årets ildsjel og idrettsmestre

Thor Dagfinn Flikkerud i Stavanger Sandnes Skøyteklubb er tildelt Idrettens Ildsjelpris 2019. På nyttårsmottakelsen på Ledaal ble også utøvere med fra norske- og internasjonale mesterskap i 2018 hedret.

Bilde av Ordfører Christine Sagen Helgø, årets ildsjel Thor Dagfinn Flikkerud og varaordfører Bjørg Tysdal Moe

Ordfører Christine Sagen Helgø, varaordfører Bjørg Tysdal Moe og årets ildsjel Thor Dagfinn Flikkerud.

Hedret på Ledaal: Idrettsutøvere fra Stavanger eller bosatt i Stavanger har vunnet norske/internasjonale mesterskap i 2018 (pdf - 38 kb)

Flikkerud har vært en aktiv pådriver i sin idrett og sitt idrettslag i over 35 år. Han har brukt mye av sin tid på barn og unge, og var en aktiv pådriver for byggingen av Sørmarka Arena. Årets Ildsjel har også mye av æren for å skape det gode miljøet og felleskapet da de to klubbene, Sandnes skøyteklubb og Stavanger skøyteklubb, ble slått sammen.

Flikkerud har hatt flere roller innen sin idrett, blant annet som trener, lagleder, overdommer, styremedlem og stevneleder. Han har i tillegg vært styremedlem i særkrets, leder av dommerutvalget og opplæringsansvarlig av dommere og startere. Han har også hatt flere ansvarsoppgaver og roller under nasjonale og internasjonale stevner i Stavanger.

I begrunnelsen for utnevnelsen står det også at han med stor iver og god kunnskap om skøytesporten innehar han fremdeles en aktiv rolle i idrettslaget der han blant annet er speaker på stevner og holder kurs for funksjonærer og frivillige. I tillegg tilrettelegger han for stevner med vekt på de yngste utøverne. Han har vært særdeles viktig for skøytesporten i regionen, og fikk i 2018 innsatsprisen fra Rogaland Skøytekrets.

Om prisen

Ildsjelprisen er en årlig kåring og det er samtidig en hedring av de mange ildsjelene som idretten er helt avhengig av. Det er Stavanger kommune og Idrettsrådet som på vegne av hele idretten i Stavanger tildeler Idrettens ildsjelpris.