3. Her er vinnere av kvikktest-konkurransen på Åsen

Her er vinnere av kvikktest-konkurransen på Åsen

Gratis containergym, leie av el-lastesykler og lading av elsykler er noen av tilbudene som nabolaget og næringer kan teste ut på Site 4016 kommende halvår.

Børge Øvrebø er tidligere politimann og nå grunder i Fullt fokus, som er en av vinnerne i kvikktest-konkurransen.

– Vi er som smidd for denne konkurransen, sier Børge Øvrebø, tidligere politimann og nå grunder i den idelle organisasjonen Fullt fokus. De er én av fem vinnere av kvikktest-konkurransen på Åsen.

– Vi har stjålet ideen fra USA, hvor mobil treningscontainer er et etablert tilbud. Planen er å lage en ungdomsbedrift, med ungdommer som ikke har andre tilbud og som kanskje ikke har økonomien til det. Dette skal være gratis. Vi vil også tilby utdanning innen trening, sier Øvrebø.

Livlig på Åsen

I sommer ble bedrifter, organisasjoner og naboer invitert til å bli med på en kvikktest-konkurranse nettopp på Site 4016 på Åsen. Stavanger kommune og NEB-STAR ønsker å skape et bærekraftig område som bedrifter og nabolaget får eierskap til, både på dag- og kveldstid.

– Vi fikk inn mange spennende forslag! Det var en del forslag på mobilitetsløsninger, digitale plattformer, robottjenester og treningstilbud. Vinnerne skal skape et engasjement på Site 4016, både for nabolaget og bedrifter som holder til her. Nå gleder vi oss til å komme i gang med prosjektene og testene, sier Kristin Kverneland, prosjektleder NEB-STAR/smartbyen i Stavanger kommune.

Konkurransen skjer gjennom NEB-STAR, som er et EU-initiativ ment for å fremme sosiale og bærekraftige måter å leve på. En kvikktest er et eksperiment der utvalgte aktører får testet sine løsninger i reelle omgivelser, i en begrenset periode. For kvikktesten på Site 4016 vil testene pågå i seks måneder.

Fem vinnere à kr 250 000

Mobil container-gym blir et tilbud på Site 4016, særlig rettet mot ungdom.
I den mobile container-gymmen skal nabolaget på Åsen få et gratis treningstilbud.

Fullt Fokus: Gratis trening i mobil container-gym

Fullt fokus er en ideell organisasjon som driver med sosialt entreprenørskap knyttet til utsatte barn og unge og deres familier. Organisasjonen har et etablert samarbeid med mange ulike aktører innenfor sosialt entreprenørskap, omsorgsarbeid blant barn og unge, barnevernet, Kirkens Bymisjon og Røde Kors.

På Site 416 skal de teste ut sin mobile container-gym. Her kan innbyggere og besøkende til området få trene gratis, med topp utstyr fra Eleiko og digital treningsveiledning av teamet i Fullt Fokus. Hovedmålgruppen er barn og unge, men tilbudet kan også tilpasses bedrifter og andre som bruker området.

Ampliuz skal blant annet teste utleie av laste-elsykler til nabolag og bedrifter på Site 4016.
Økt bruk av laste-elsykler vil minke trafikken på Åsen.

Ampliuz AS: Lading av elsykkelbatterier og utlån av lastesykler

Ampliuz er en Stavangerbasert oppstartsbedrift som designer og utvikler et nytt konsept for lading av elsykkelbatterier. Ladeløsningene skal gjøre hverdagen enklere for syklister.
Målet med kvikktesten på Site 4016 er å se om det finnes et marked for å kombinere utleie av laste-elsykler mot bedrifter og private i én og samme løsning.

Bikeloop tilbyr trygg sykkelparkering for alle typer sykler.

Bikeloop AS: Trygg sykkelparkering og digital plattform

Bikeloop er en oppstartsbedrift som tilbyr et tilgangssystem for trygg sykkelparkering gjennom egenutviklede parkeringsløsninger for alle typer sykler.  Bikeloop flex-huset er en selvstendig enhet med batteri og strømforsyning, bygget i bærekraftige materialer. ​

Målet med testen er å se om det finnes marked for å tilby trygg sykkelparkering ved bedriftsmøter, oppmuntre ansatte til å bruke sykkel til eksterne møter og å tilby nabolaget bruk av de samme fasilitetene.

Gjennom mikrolæring og QR-koder, vil Yay Learning tilrettelegge for  nabolaget får tilgang på ny kunnskap, presentert på en enkel og spennende måte.
Gjennom mikrolæring og QR-koder, vil Yay Learning tilrettelegge for nabolaget får tilgang på ny kunnskap, presentert på en enkel og spennende måte.

Yay Learning: Mobil plattform for mikrolæring

Grunderbedriften Yay Learning ønsker å gjennomføre en pilottest av en app som vil spre kunnskap i form av mikrolæring. Det er en læringsform som innebærer å koke kunnskap eller ideer til de viktigste delene - og lære bort dem.  Appen har funksjonene man trenger innen e-læring, samtidig som den tar i bruk UI/UX fra sosiale medie-apper, og gjør løsningen inspirerende og gøy.

Målet er å skape en sømløs opplevelse der folk kan lære og utforske mens de er i det offentlige rom. Gjennom QR-koder på utvalgte steder på området, får mennesker i bydelen tilgang på ny kunnskap, presentert på en enkel og spennende måte.

ÆRA Strategic Innovation: mer bærekraft
Det sies at 80 prosent av de byggene verden trenger i år 2050, allerede er bygget. På Site 4016 i Stavanger står noen av disse.  Målet med Æras kvikktest er å løfte ambisjonsnivået for en mer bærekraftige byggbransje gjennom å eksperimentere med et tankegods som setter en ny agenda.

Æra vil samle alle interessenter til en inspirasjonsdag på Site 4016 for å lære om det regenerative, skape et mission og utvikle noen nye pilotprosjekter som starter på denne utviklingen.

Kristin Kverneland, fagkoordinator design for smartbyavdelingen.

Kristin Kverneland

Bykoordnator  NEB-STAR