3. Jobber med ny smittevernforskrift

Jobber med ny smittevernforskrift

Beredskapsledelsen i Stavanger kommune besluttet i møtet i dag å jobbe med en ny forskrift for lokale smitteverntiltak.

Beredskapsledelsen ønsker å ha et lokalt påbud om bruk av munnbind i taxi, på buss, tog og annen kollektivtransport, samt påbud om bruk av munnbind på sykehjem. Det vil også bli vurdert å redusere gruppestørrelsen på private selskaper i lånte eller leide lokaler fra 20 til 10 personer, fortsatt med meldeplikt til kommunen. De nye tiltakene kan bli iverksatt allerede i romjulen.

Målretter tiltak mot miljøer med smitte

Siden smitteutviklingen nå er størst innen taxinæringen og det somaliske miljøet, vil det i stedet for flere lokale tiltak som rammer bredt, bli jobbet med målrettede tiltak mot de to miljøene.

-Vi har et godt samarbeid med taxinæringen, og vi jobber med gode ressurspersoner i det somaliske miljøet som hjelper oss å få ut informasjon om smittevernråd og viktigheten av å teste seg. Dette arbeidet vil vi intensivere framover, sier ordfører Kari Nessa Nordtun.

Forberedt på økt smitte

Hun er forberedt på at smitten kan komme til å øke ytterligere i dagene framover, kanskje til og med doble seg.

-Vi kommer til å ta kontakt med nabokommunene om de nye tiltakene vi jobber med, slik at vi kan stå sammen om å stoppe smitten i vår region. Beredskapsledelsen i Stavanger kommune vil møtes jevnlig for å vurdere smittesituasjonen fortløpende, sier Nessa Nordtun.

Alle må følge smittevernrådene

Hun oppfordrer alle til å være nøye med å følge smittevernrådene framover, holde avstand, bruke munnbind der det er vanskelig å holde avstand og være raske med å teste seg ved symptomer.

Covid-19. Informasjon fra Stavanger kommune: