3. Kommunen får eget personvernombud

Kommunen har fått eget personvernombud

Roy Håland er nytt personvernombud i Stavanger kommune. Han blir kontaktpunktet mellom kommunen og de som er registrerte i våre systemer.

Roy Håland er kommunens nye personvernombud. (Foto: Kristin Høie Walstad)

Personvernombudet har ansvar for å passe på at kommunen håndterer personopplysninger etter gjeldende regler. Alle registrerte som har spørsmål eller krav knyttet til behandlingen av egne personopplysninger, kan henvende seg til kommunen via postmottak@stavanger.kommune.no.

Personvernombudet er også kontaktpunkt mellom kommunen og Datatilsynet.

Spennende jobb

Som personvernombud skal Håland blant annet være rådgiver for direktørene i kommunen, og passe på at personopplysninger blir håndtert etter gjeldende regler. Han vil også delta i konsekvensanalyser, og veilede ansatte i kommunen som har spørsmål om personvern.
- Dette er en ny og spennende jobb som gjør at vi kan ivareta personvernrettighetene på en enda bedre måte – både for innbyggerne og for ansatte i Stavanger kommune, sier Håland.

EU-regelverk blir norsk lov i 2018

Bakgrunnen for at kommunen nå har fått eget personvernombud, er at Norge fra i år forplikter seg til EU sitt regelverk for personvern. Det innebærer blant annet at innbyggere som får sine personopplysninger registrert, får nye rettigheter.