3. Kommunen observerer munnbind-bruk og at regler følges

Kommunen observerer munnbind-bruk og at regler følges

Hvor mange bruker munnbind på buss og travle kjøpesentre? Følger restauranter og treningssentre de nasjonale reglene? Kommunen har engasjert et vekterselskap for å få et inntrykk av hvordan koronaforskriftene følges.

For å beholde kontrollen på smittespredningen og begrense ny økning i smitte, har myndighetene den siste tiden innført en rekke nasjonale- og lokale smitteverntiltak.

Stavanger kommune har engasjert et vekterselskap som observerer hvor mange som bruker munnbind på kollektivreiser, travle kjøpesentre og andre steder der det kan være vanskelig å holde koronameteren.

-  Slik får vi informasjon som er viktig når vi vurderer andre mulige tiltak opp mot smittesituasjonen, forklarer beredskapssjef Torstein Nielsen i Stavanger kommune.

Tilsyn og veiledning

Staten har pålagt kommunen å ha kontroll med at restauranter, treningssentre og ulike arrangører følger de nasjonale reglene. Kommunen bruker samme vekterselskap til denne typen tilsyn, men Nielsen understreker at oppdraget handler like mye om å gi veiledning.

Etter innstrammingene i de nasjonale smitteverntiltakene mandag 4. januar har flere aktører i Stavanger hatt besøk av vekterne.

- Vi vil nå endre rutinene våre for å gi en bedre opplevelse for de får tilsyn. Vekterne vil fra nå av ha uniform og gi seg tydelig til kjenne, understreker Nielsen.

Informasjon om covid-19 i Stavanger kommune