3. Koronavaksine i høst

Korona- og influensavaksine i høst

I Stavanger kan du fra slutten av oktober få koronavaksine sammen med influensavaksine hos de fleste fastlegene. I tillegg tilbys koronavaksine på seks apotek og ved Vaksinetjenesten i Torgveien.

Bildet viser hendene til en sykepleier som trekker ut vaksine av en ampull med en sprøyte på vaksinekontoret.

FHI anbefaler spesielt de over 65 år, gravide i 2. og 3. trimester og personer med kroniske sykdommer å ta influensavaksine. Oppfriskningsdosen koronavaksine anbefales alle over 65 år, yngre ned til 18 år i risikogruppe, gravide og unge mellom 12 og 17 år med en alvorlig grunnsykdom. Er du 75 år og eldre og tok oppfriskningsdose i vår, bør du vente 6 måneder før ny oppfriskningsdose settes i høst. Det er for å oppnå optimal beskyttelse.

- Det er viktig for risikogruppene å ta både oppfriskningsdose koronavaksine og influensavaksine. Erfaringen er at noen i risikogruppen får alvorlig sykdomsforløp av disse virusene. Vaksinene reduserer risikoen for dette, sier smittevernoverlege Ruth L. Midtgarden.

En oppdatert koronavaksine fra Pfizer/BioNTech vil bli brukt som oppfriskningsdose mot omikronvarianter som sirkulerer i høst. Vaksinen er basert på virusets utvikling de siste månedene, og forventede varianter framover. Vaksinen er gratis, det er også gratis å få satt vaksinen.

Seks apotek vaksinerer

I Stavanger fås oppfriskningsdosen koronavaksine hos seks apotek som også vaksinerte under pandemien. Gå inn på lenkene og bestill tid i apotekenes bestillingsløsning helseboka:

Apotek 1, Tasta

Vitusapotek Løven (sentrum)

Boots Apotek Hundvåg

Apotek 1 Hjorten (Amfi Madla 2. etg)

Vitusapotek Mariero

Apotek 1 Kilden
(lenke til bestillingsløsning legges inn så fort apoteket er klart)

De fleste apotek tilbyr influensavaksine. Mens koronavaksine og - vaksinering er gratis, må man betale for influensavaksine.

De fleste fastleger vaksinerer

Du kan få satt koronavaksine og influensavaksine samtidig hos fastlegen. De fleste fastleger tilbyr dette, så sjekk med fastlegen din. Stavanger kommunes smittevern- og vaksinetjeneste i Torgveien 15C  tilbyr også oppfriskningsdose. Tilbudet er først og fremst rettet mot de som ikke har fastlege, samt barn og unge.

FHI om korona- og influensavaksine

Sender SMS til alle over 65 år om vaksine