3. Moderna-vaksinen tas i bruk i Stavanger

Moderna-vaksinen tas i bruk i Stavanger

Fra uke 29, som starter med mandag 19. juli, vil Stavanger kommune bruke både Moderna og Pfizer i vaksineringen av innbyggerne.

Smittevernoverlege Ruth Midtgarden forklarer at Stavanger kommune framover vil tilby en kombinasjon av de to vaksinene.

- Folk blir tilbudt den vaksinen som er tilgjengelig den aktuelle dagen, og du kan ikke velge vaksinetype. Hvis du takker nei, kan det gå lengre tid til du får et nytt tilbud, sier hun.

Moderna som andre dose

Stavanger vil antagelig få en god del av de 600.000 Moderna-dosene som Norge er tildelt.

- Vi vil bruke begge vaksinene parallelt, alt etter hva som er tilgjengelig. Mange av de som fikk Pfizer ved første stikk, vil få Moderna som dose nummer to, sier Midtgarden.

Hun legger til at flere norske kommuner har tilbudt Moderna som eneste vaksine, og at det er tilgjengelighet som styrer hvilke vaksiner som tilbys.

Bivirkninger

Både Pfizer og Moderna gir noe mer uttalte bivirkninger etter andre dose enn etter første dose. Koronavaksinen Spikevax (Moderna) kan gi noe mer og kraftigere bivirkninger enn BioNTech/Pfizer-vaksinen. Dette gjelder vanlige, men kortvarige bivirkninger som blant annet smerter og hevelse på stikkstedet, tretthet, hodepine, muskel- /leddsmerter og feber. Dette går vanligvis over i løpet av få dager.

Tall fra FHI viser ellers at 94% av de som er vaksinert med Moderna får beskyttelse allerede etter to uker.

Informasjon fra FHI: Les mer om vaksinasjon med to ulike vaksinetyper

Koronavaksine i Stavanger kommune