3. Nå kan du hente gratis hurtigtester

Nå kan du hente gratis hurtigtester

Dersom du har symptomer på covid-19, eller er nærkontakt, kan du nå ta en hurtigtest. Kommunen deler ut gratis hurtigtester fire steder.

Nå kan du hente hurtigtest i denne boden ved Forum Expo.

Nå kan du hente hurtigtest i denne boden ved Forum Expo. Karoline Bekkelund og andre medarbeidere er klare til å dele ut.

Antallet som tester seg i Stavanger har gått kraftig ned de siste ukene.

– Det er fortsatt slik at man bør teste seg ved symptomer. Dette gjelder både vaksinerte og uvaksinerte, sier smittevernoverlege Ruth Midtgarden.

Alle som mistenker at de kan være smittet av covid-19, eller har luftveissymptomer kan nå altså enten teste seg med hurtigtest eller bestille test som vanlig ved kommunens teststasjoner. Testing i regi av kommunen er gratis.

Hvis hurtigtesten er positiv må du ta en PCR-test på kommunens teststasjon. Du må også melde fra til smittesporing på tlf: 47781641. (Dette nummeret er forbeholdt melding av positive prøvesvar. Telefonen er betjent mellom kl. 09-22 på hverdager og mellom kl. 10-22 i helgene.)

Du kan kjøpe hurtigtest selv på apotek eller butikk (må være CE merket) - eller hente på et av kommunens utleveringssteder. Kommunen deler ut hurtigtester her.

Hent hurtigtest i den kommunen du bor.