3. Nye risikogrupper tilbys dose 4

Nye risikogrupper får tilbud om dose 4

Vaksinesenteret i Stavanger er klare til å sette dose 4 på tre nye risikogrupper som blir anbefalt en oppfriskningsdose av FHI.

Vaksinetjenesten har nå flyttet til Bekketunet.

Vaksinesenteret i Hjalmar Johansens gate 10.

Oppdatert 22.09.22

Nye risikogrupper som kan bestille tid for oppfriskningsdose 4 i tillegg til de over 65 er

• personer i alderen 18-64 år med underliggende risiko for alvorlig sykdom,
  • unge i alderen 12-17 med alvorlig grunnsykdom
  • gravide i 2. og 3. trimester.

Se hva som menes med alvorlig sykdom og alvorlig grunnsykdom.

De fleste har fått to doser grunnvaksinering og en oppfriskningsdose. Oppfriskningsdose 2 er dermed fjerde dose.

Noen har fått tre doser grunnvaksinering på grunn av alvorlig svekket immunforsvar. De fikk første oppfriskningsdose som dose 4. Oppfriskningsdose 2 blir derfor dose 5 for denne gruppen.

Alle som har tilbud om 2. oppfriskningsdose kan komme på drop inn eller bestille vaksinetime i Remin eller på telefon 51 50 71 12. Vaksinen settes i kommunens vaksinesenter i Hjalmar Johansens gate 10. Vaksinesenteret har god kapasitet, og det er lagt ut timer ut 2022.

Ny anbefaling om intervall

FHI anbefaler at alle som skal ta dose 4 og har hatt covid-19, venter med å ta vaksinen til det har gått tre-fire måneder etter at de var syke. Dette er en ny anbefaling fra FHI.

-Ny kunnskap tilsier at en omikron-BA1-infeksjon gir god beskyttelse mot de omikronvariantene som sirkulerer nå. De som ønsker å ta dose 4 før kan gjøre det, men det må ha gått minst tre uker etter sykdommen, understreker smittevernoverlege Ruth L. Midtgarden. Det skal være 4 måneder mellom dose 3 og 4.

Tilbys vaksinen som er tilgjengelig nå

Risikogruppene som nå kan ta koronavaksine tilbys den vaksinen som er tilgjengelig per nå. Fra og med uke 38 tilbys en oppdatert variant av Pfizer-vaksinen som oppfriskningsdose. Moderna kommer også med ny vaksine, men tidspunktet er ikke avklart enda. Opprinnelig og ny vaksine gir omtrent samme beskyttelse mot alvorlig sykdom. Den nye varianten gir noe økt beskyttelse mot omikronvarianten.

Godt beskyttet

De som har fått dose 4 med opprinnelig vaksine er godt beskyttet mot alvorlig sykdom, og trenger ikke ta den nye vaksinevarianten.  De som er over 65 år ble tilbudt opprinnelig vaksine. Det er fordi det var viktig å beskytte dem mot alvorlig sykdom. Det er lenge siden denne aldersgruppen fikk forrige oppfriskningsdose.

Kontaktperson medier:
Smittevernoverlege Ruth L. Midtgarden, 938 18 987.