3. Påbyr munnbind på kollektivtransport og ved sykehjemsbesøk

Påbyr munnbind på kollektivtransport og ved sykehjemsbesøk

Stavanger kommune innfører påbud om bruk av munnbind på kollektivtransport og ved besøk på alders- og sykehjem. Påbudet trer i kraft natt til mandag 28. desember.

Ordfører Kari Nessa Nordtun - maske

NB! Nye regler innført fra 31.12.2020. Les mer.

Munnbindpåbudet er forankret i lokal forskrift vedtatt lørdag 26. desember. Smitten har økt med en foreløpig topp julaften med 36 smittede. Selv om det var ni smittede 1. juledag ventes en smitteøkning de kommende dagene.

– Vi er urolige for smittesituasjonen og ønsker å være føre var. Derfor innfører vi påbud om munnbind nå. Ny forskning viser at bruk av munnbind er effektivt mot dråpesmitte. Det er derfor et relativt enkelt tiltak som vi alle kan benytte oss av, med stor effekt, sier ordfører Kari Nessa Nordtun.

Ordføreren bruker sin hastefullmakt til å vedta kommunedirektørens forslag til ny lokal forskrift.

Munnbind der avstand ikke kan holdes

Påbudet om bruk av munnbind gjelder bruk av buss, taxi, tog og annen kollektivtransport der det ikke er mulig å holde 1 meters avstand. Påbudet gjelder også innendørs på stasjonsområder. Stavanger kommune påbyr også bruk av munnbind for besøkende ved alders- og sykehjemmene. Hittil har dette vært en oppfordring. Ansatte ved alders- og sykehjem har allerede brukt munnbind på jobb i lenger tid. Påbudene om munnbind gjelder ikke barn under 12 år eller personer som av medisinske årsaker ikke kan bruke munnbind.

Se hvilke regler som gjelder i Stavanger nå

Må ivareta innbyggerne

Stavanger kommune har delt sitt forslag til nye tiltak med nabokommunene på Nord-Jæren. Siden smittesituasjonen er ulik fra kommune til kommune, er det bare Stavanger som vedtar påbud om bruk av munnbind på dette tidspunktet.

– Vi må ivareta våre innbyggere. Vi gjør dette ut fra den smittesituasjonen som er i Stavanger i øyeblikket. Hvis situasjonen ser lysere ut i januar så kan vi oppheve forskriften igjen. Men hvis smittespredningen forverres ytterligere, blir det aktuelt å innføre flere tiltak, sier Nessa Nordtun.

Den nye forskriften erstatter gjeldende forskrift som er basert på smittesituasjonen i begynnelsen av desember. Ny forskrift gjelder til 15. januar 2021. Hvis smitten sprer seg og ikke begrenser seg til en eller få grupper, kan flere regler bli aktuelt. Som påbud om bruk av munnbind på offentlig sted, påbud om forsterket overholdelse av avstand ved serveringssteder og forbud mot idretts- og fritidsaktiviteter på mer enn ti personer. Det kan også bli aktuelt å stenge anlegg og virksomheter.

Covid-19. Informasjon fra Stavanger kommune: