3. Advarer om perioder med dårlig luftkvalitet

Advarer om perioder med dårlig luftkvalitet

Med kaldt og stille vær følger perioder med dårlig luftkvalitet. Helsesjefen advarer utsatte grupper mot å oppholde seg i områder med mye luftforurensning.

Bilde av kaldt og klart vær, blå himmel, bybrua og fjell med snø på i bakgrunne.

KALDT OG STILLE: Denne værtypen får helsesjefen til å advare folk med helseproblemer mot å være for mye ute i områder med mye luftforurensning.

De siste dagene er det registrert perioder med dårlig luftkvalitet, med fra moderat til høy luftforurensning. Ifølge værvarslingen blir det kaldt og stille i dagene framover. Det betyr at det vil bli perioder med dårlig luftkvalitet også framover. Forurensingen gjelder særlig de minste støvpartiklene, som i stor grad skyldes vedfyring.

- Denne typen forurensning har vi ikke gode tiltak mot. Derfor varsler vi utsatte grupper så de kan ta sine forholdsregler og ikke oppholde seg i de mest utsatte områdene over tid, sier helsesjef Runar Johannessen.

Helsesjefens råd:

De fleste kan bedrive utendørsaktiviteter i kaldt og stille vær. Utsatte grupper bør vurdere aktiviteten sin i områder med mye luftforurensning. Barn med luftveislidelser som astma og bronkitt og voksne med alvorlige hjerte-/kar- eller luftveislidelser bør redusere utendørs aktivitet, og ikke oppholde seg i de mest forurensede områdene. Dette gjelder særlig boområder med mye vedfyring på ettermiddags- og kveldstid.

Følg med på luftkvaliteten.

Dette sier målestasjonene.

Luftkvalitet i Stavanger