3. Rulleforbud i Sør-Rogaland til og med neste helg

Rulleforbud i Sør-Rogaland til og med neste helg

12 kommuner i Sør-Rogaland innfører forbud mot rulling med russekjøretøy fra natt til lørdag 5. juni og til og med 13. juni. Det gjøres for å hindre en mulig smittespredning som kan sette gjenåpningen av samfunnet i fare.

Oppdatering 11.06: Frykter ny smittebølge – forlenger rulleforbud tom. 23. juni

Forbudet innebærer at kun én person om gangen har lov å oppholde seg i russebuss eller -van, og gjelder i kommunene Stavanger, Sandnes, Sola, Randaberg, Time, Klepp, Hå, Gjesdal, Eigersund, Lund, Bjerkreim og Sokndal.

Mange i karantene

Et nytt smitteutbrudd blant russen, med utspring i Time kommune, har forgreininger til flere andre kommuner i Sør-Rogaland. Stavanger har så langt denne uken tre smittede knyttet til russefeiring, mens Sandnes har seks smittede. Til tross for forholdsvis lave tall, er svært mange i karantene og ventekarantene som følge av utbruddet.

- Må hindre ny nedstenging

Ordførerne tar nå et målrettet grep for å hindre at smittespredningen kommer ut av kontroll som følge av at russen ikke overholder råd om avstand og antall deltakere når de samles i busser og biler. En ny nedstenging vil få store samfunnsmessige konsekvenser.

- Ingen ønsker en ny nedstenging. Smittesituasjonen på Nord-Jæren og i Jæren er fortsatt skjør, og når vi ser hvordan smittespredningen har eskalert blant russen i Oslo, Kristiansand og Trondheim, kan vi ikke ta noen sjanser, heter det i en felles uttalelse fra ordførerne

• Kari Nessa Nordtun (Stavanger)
  • Stanley Wirak (Sandnes)
  • Tom Henning Slethei (Sola)
  • Jarle Bø (Randaberg)
  • Andreas Vollsund (Time)
  • Sigmund Rolfsen (Klepp)
  • Jonas Skrettingland (Hå)
  • Frode Fjeldsbø (Gjesdal)
  • Odd Stangeland (Egersund)
  • Magnhild Eia (Lund)
  • Kjetil Slettebø (Bjerkreim)
  • Jonas Andersen Sayed (Sokndal)

De kommunene som ikke har vedtatt forbudet formelt, vil gjøre det i løpet av kvelden 4. juni.

- Stort antall nærkontakter

Smittevernoverlegene i regionen minner om at et stort smitteutbrudd vil ramme testkapasiteten og smittesporingen i kommunene.

- Russ som er berørt av det pågående smitteutbruddet viser seg å ha så mange som 40 til 60 nærkontakter hver, selv om det er noe overlapp. Det skyldes blant annet mye rulling og sosialisering på tvers av kommunegrensene, sier helsesjef Runar Johannessen i Stavanger kommune.

Forventer at russeråd følges

Ordførerne forventer at russen tar ansvar når de møtes framover, og oppfordrer til å legge eventuelle samlinger utendørs.

- Det er viktig at russen fortsetter å teste seg, selv ved lette symptomer, og at de følger rådene for avstand og gruppestørrelser, understreker ordførerne.

Her er rådene for russetiden:

• Ved samlinger utendørs skal det ikke være mer enn 20 personer i en gruppe. Det skal være minst én meter avstand mellom hver russ. Det må være minst fem meter til andre grupper.
  • Alle, også russen, må begrense hvor mange de er sammen med. Det er viktig at ikke for mange samles og at generelle smittevernråd følges, for å unngå stor smittespredning og at mange kommer i karantene.
  • Ha lav terskel for testing (selv ved milde symptomer).

Lovdata: Midlertidig forskrift om smitteverntiltak - forbud mot "rulling", Stavanger kommune, Rogaland.
Hjemmel: Fastsatt av ordføreren i Stavanger 04.06.2021 med hjemmel i lov om vern mot smittsomme sykdommer av 05.08.1994 nr. 55 (smittevernloven) § 4-1, i henhold til fullmakt fra Stavanger kommunestyre ved vedtak 31.05.2021.

Kontaktpersoner for media:

Stavanger: Kari Nessa Nordtun, tlf. 975 72 258