3. Skanska fikk Lervigskontrakten

Skanska fikk Lervigskontrakten

Skanska vant anbudsrunden, og skal bygge Lervigskvartalet

Jone Klingsheim og Leidulf Skjørestad signerer kontrakten

Jone Klingsheim regiondirektør for Skanska Bygg Sør.og direktør i Bymiljø og utbygging Leidulf Skjørestad kontrakten som gir Skanska ansvaret for å bygge Lervigskvartalet

Oppstarten av byggingen av Lervigskvartalet nærmer seg med stormskritt, og tirsdag 18. januar signerte Jone Klingsheim i Skanska og direktør i Bymiljø og utbygging Leidulf Skjørestad kontrakten som gir Skanska ansvaret for å bygge Lervigskvartalet

Helhetlig godt anbud

Etter en grundig prosess var det Skanska som fikk tilslag på kontrakten som har en verdi på 750 millioner kroner eksl.mva. Jan Reidar Hammer som leder prosjektet for Stavanger kommune forteller at Skanska leverte et helhetlig godt anbud.

- Skanska leverte et veldig godt anbud, og da vi vurderte både kvalitet, kompetanse og pris samlet skilte Skanska seg ut det beste tilbudet. Det gjør oss trygge på at de kommer til å levere på en god måte, sier han.

Skanska er også fornøyd med å få tilslag på anbudet

- Vi er veldig glade for å få være med på dette spennende og ikke minst nytenkende byggeprosjektet som vil bidra til å utvikle bydelen Storhaug i Stavanger. Prosjektet passer godt inn i vår portefølje og vi får brukt bredden i vår kompetanse i gjennomføringen, forteller Jone Klingsheim, regiondirektør for Skanska Bygg Sør.

Lervigskvartalet, med tunnelmunningen til venstre i bildet, og den kommende brannstasjonen nede til høyre.
Lervigskvartalet. Rundkjøringen ved Storhaug-tunnelen til venstre i bildet, og Varmen brannstasjon nede til høyre.

Et samlingspunkt på Storhaug

Signeringen av kontrakten for byggingen av Lervigkvartalet er en viktig milepæl i et av de største byggeprosjektene kommunen har gjennomført på mange år. Med en totalramme på over en milliard kroner vil bygget romme en skole, barnehage, flerbrukshall, parkeringsanlegg, bydelshus i tillegg til kontorer og næringslokaler.

- Dette er et veldig stort prosjekt, det største vi har gjennomført på mange år, og når bygget inneholder alt fra en barnehage til bydelshus så blir det forhåpentligvis et viktig samlingspunkt for folk i alle aldersgrupper på Storhaug, sier Skjørestad

Første spadetak i mai

Grunnarbeidene går nå mot slutten, og i mai blir første spadetak tatt for byggearbeidene. Kvartalet skal stå ferdig i høsten 2024. Det skal bygges med utstrakt bruk av massivtre og byggearbeidene skal gjennomføres som fossilfri byggeplass. Skanska melder også at prosjektet skal miljøsertifiseres i henhold til BREEAM-NOR med ambisjon om å nivå «very good» på sertifiseringsskalaen.

Les mer om prosjektet her

Pressekontakt:

Stavanger kommune: Leidulf Skjørestad, direktør Bymiljø og utbygging, tlf. 911 51 462

Skanska: Jone Klingsheim, regiondirektør for Skanska Bygg Sør, tlf. 977 21 328