3. Slutt på egenandel for trygghetsalarm

Slutt på egenandel for trygghetsalarm

Den månedlige egenandelen for trygghetsalarm ble fjernet 1. juli. Nå koster det kun 400 kroner i etableringsgebyr.

Politikerne i kommunestyret vedtok 20. juni å fjerne egenandelen for trygghetsalarm.

Tidligere har det kostet mellom 215 og 674 kroner i måneden, alt etter inntekten til den som har trygghetsalarmen. Nå er altså månedskostnaden fjernet, og det er samtidig innført et etableringsgebyr på 400 kroner.

De som allerede har gratis trygghetsalarm, blant annet innbyggere med inntekt under 2G (212 798 kroner), vil ikke bli påvirket av endringen.

Rundt 2000 personer i Stavanger har trygghetsalarm.

Har du nylig fått faktura?
Vi har pleid å etterfakturere trygghetsalarm, og det ble nylig sendt ut faktura for juni måned. Dette er dermed den siste fakturaen før egenandelen opphører.

Hva er trygghetsalarm?
Trygghetsalarm gjør det mulig å tilkalle hjelp i akutte situasjoner når som helst på døgnet i eget hjem. Hvis du utløser en trygghetsalarm, vil alarmsentralen eller hjemmesykepleien umiddelbart ta kontakt, vurdere nødvendig oppfølging og rykke ut hvis det er behov for det.

Kontaktinfo for mediehenvendelser
Kristine Skjøthaug, avdelingssjef e-helse og velferdsteknologi, tlf. 996 91 779