3. Starter demenskor i Stavanger

Starter demenskor i Stavanger

Helse og velferd i Stavanger kommune starter demenskor sammen med kulturskolen. Nå søker de flere kormedlemmer med demens eller kognitiv svikt som har lyst til å synge.

Vi ser Elin Aase og Helge Dragsund som står i foajeen i kulturskolen. Et stort luftig rom, med hengende lamper og bord i bakgrunnen.

Elin Aase, rektor for Stavanger kulturskole og Helge Dragsund, kommunalsjef i helse og velferd, er storfornøyde med oppstarten av demenskoret. – Jeg brenner personlig for sang, og har sett hvordan sang kan skape ro og glede hos personer med demens, sier Aase.

Stor sangglede og godt oppmøte satte tonen for demenskorets første øving på Stavanger kulturskole i Bjergsted fredag. Helge Dragsund, kommunalsjef i helse og velferd, og rektor for Stavanger kulturskole, Elin Aase, markerte oppstarten med hver sin tale til de nye kormedlemmene med ledsagere.

– Sang gir oss stor glede. Vi begynner å synge når vi er små barn, og sangen er viktig for oss gjennom hele livet, sier Dragsund, som håper koret kan være et bidrag til å bedre helsen for mennesker med demens eller kognitiv svikt.

Søker flere kormedlemmer og frivillige

Responsen etter NRK sin serie om demenskoret var så positiv, at det ikke var noen tvil om at dette tilbudet måtte vi få på plass i Stavanger også, forteller Dragsund. Han har selv fått mange eposter med ønsker og spørsmål om demenskor, og er glad kommunen nå kan tilby et lavterskeltilbud av høy kvalitet til denne brukergruppen.

– Vi ble svært glade da kulturskolen ville bli med. Med sin profesjonelle og pedagogiske tilnærming til kordrift er de et viktig bidrag for å lykkes med satsingen. Når vi i tillegg får bistand fra frivillige krefter, tror vi at vi har et tilbud som er levedyktig i mange år fremover, sier Dragsund.

Det kom femten kormedlemmer, sammen med ledsagere, til første øving. Det er imidlertid plass til det dobbelte. Nå ønsker initiativtakerne å komme i kontakt med personer som bor hjemme, som har demens eller kognitiv svikt, og som vil bli med i koret. De trenger også flere frivillige som kan bidra til sosialt fellesskap og vaffelsteking.

Vi ser dirigenten som står foran på gulvet. Han veiver med armene og viser med hele kroppen hvordan de kan synge. Foran ham sitter det mange kormedlemmer og ser på.
Jakob Niedziela, kordirigent ved kulturskolen, leder det nye koret sammen med musikkpedagog Merete Ferstad. Han skaper fra første stund energi og engasjement med øvelser og kjente sanger.

Musikk som terapi

Stavanger kulturskole vil være et ressurssenter for hele kommunen, og har brukere og elever i alderen 0-100år, «fra vugge til grav», forteller rektor Elin Aase. Sang skaper lykkehormoner og ro, og bruk av kjente sanger virker også beroligende i stell av de med langtkommet demens.

– Vi mener deltakelse i musikk og andre kulturaktiviteter er livsfremmende livet gjennom. Forskning har vist at sangevnen og minnet om sangtekster og melodier er noe av det siste som forsvinner av minner hos de med demens, sier Aase.

Kulturskolen er pådriver for satsing på musikkterapi på tvers av tjenestene i kommunen. Skolens musikkterapeuter har i en årrekke reist rundt til sykehjemmene for å synge med brukerne. Dette skaper mening og innhold i hverdagen, mener Aase.

Vi ser fire damer som står, og smiler til kamera. Inger Elise Stensland og Inger Elise Johansson er begge frivillige, og holder et fat med vafler. de står sammen med Heidi Helen Nedreskår, og Ruth-Karin Haslerud, som jobber med demens i Stavanger kommune.
Inger Elise Stensland og Inger Elise Johansson er begge frivillige, og oppfordrer flere til å stille. Her sammen med Heidi Helen Nedreskår, og Ruth-Karin Haslerud, som jobber med demens i Stavanger kommune.

Praktiske opplysninger

Korøvingene skjer i Stavanger kulturskoles lokaler i Sandviga 5, 1.etg, fredager fra kl. 12.00- 13.00. Fra høsten av blir korøvelsen på torsdager, samme tidspunkt.

Tilbudet er gratis. Du må selv komme deg til og fra korøvelsen. Etterpå samles alle til sosialt samvær og det blir servert kaffe/te og vafler.

Kontaktpersoner:

Heidi Helen Nedreskår, seniorrådgiver helse og velferd, Tlf. 477 81 631