3. Stavanger kommune utsatt for svindel

Stavanger kommune utsatt for svindel

Kommunen har ved en feil utbetalt 49.500 euro til uvedkommende etter å ha blitt utsatt for svindel.

Episoden inntraff fredag 18. mai. Ved hjelp av en falsk e-postadresse har personer utgitt seg for å være daglig leder i Stavanger Utvikling KF og bedt om å få utbetalt 49.500 euro, rundt 500.000 kr, til kursvirksomhet. Som følge av rutinesvikt, ble pengene utbetalt. Onsdag 23. mai forsøkte samme personer igjen å få utbetalt nye beløp. Da ble svindelen avdekket og utbetalingen ble stoppet i tide.

Kommunen vil politianmelde saken.

- Utspekulert og godt planlagt
Stavanger kommune oppfordrer alle til å være på vakt.

- Vi vil advare andre organisasjoner og bedrifter mot lignende svindelforsøk. Vi har grunn til å tro at personene bak svindelen har gjort et grundig forarbeid. Dette er et typisk eksempel på et såkalt målrettet phishingangrep. Stavanger kommune har rutiner i forhold til svindel, og vi informerer blant annet jevnlig de ansatte når vi avdekker dataangrep, sier Kjersti Lothe Dahl, direktør for tjenesteområdet støtte og utvikling.

Stavanger Utvikling KF er et kommunalt foretak som er opprettet for å koordinere og gjennomføre kommunens bolig- og eiendomspolitikk.