3. Støttekontakter får dekket flere utgifter

Støttekontakter får dekket flere utgifter

Barneverntjenesten i Stavanger kommune trenger støttekontakter og dobler dekningen av støttekontaktens utgifter per måned.

Tegning av ei jente som er støttekontakt for i lita jente.

Per i dag venter 30 barn og ungdommer på å få støttekontakt, og 30 barn venter på å få besøkshjem. I et forsøk på å få flere til å melde seg som støttekontakter har barneverntjenesten fra 1. august 2022 doblet dekningen av utgifter. Støttekontakter kan nå få igjen inntil 800 kroner i måneden for utgifter de har brukt sammen med barnet de er støttekontakter for.

-Dobbel utgiftsdekning betyr at barn og unge i barneverntjenesten kan gjøre flere kjekke aktiviteter sammen med støttekontakten sin, og får dermed flere gode opplevelser på fritiden, sier Nina Fredenborg, som har ansvar for støttekontakter og besøkshjem i barneverntjenesten i Stavanger kommune.

Mer penger til aktiviteter

En støttekontakt er en støtte for mennesker som trenger hjelp for å kunne komme seg ut, være sammen med andre eller delta på aktiviteter. Støttekontakter får timebetalt av kommunen. I tillegg får de dekket utgifter de har i forbindelse med aktiviteter de gjør sammen med dem de er støttekontakt for. Det er denne støtten som nå økes slik at maksbeløpet går fra 400 til 800 kroner måneden.

-Vi håper jo at dette skal få flere til å melde seg som støttekontakter. Vi har mange barn og ungdommer som sårt trenger en støttekontakt til å ta dem med på kjekke aktiviteter, sier Nina Fredenborg.

Informasjonsmøte 27. september

Barneverntjenesten skal ha et informasjonsmøte for nye støttekontakter tirsdag 27. september kl. 17.00-17.45 og for besøkshjem samme kveld kl. 18.00-18.45 i Hermetikkgata 5, (tidligere BI). Det bare å møte opp, ingen påmelding.

Vil du bli støttekontakt? Søknadsskjema

Les mer om hva det betyr å være støttekontakt.