3. Tante Ada får sin egen plass

Tante Ada får sin egen plass

Den hjertevarme loddselgeren Ada Grødeland (1923–2008) ville fylt 100 år i år. Nå får hun en plass oppkalt etter seg.

Ada Grødeland i loddboden med hunden Pjolter. Foto: Stavanger byarkiv, fotoarkiv Rogalands Avis, fotograf: Pål Christensen

Byrommet som nå har fått navnet Tante Adas plass, ligger på hjørnet mellom Kongsgårdbakken og Haakon VIIs gate, der det tidligere gikk trapp ned til undergangen til torget.

Tante Ada solgte lodd i undergangen i 30 år, til inntekt for gode formål.

– Ada er beskrevet som et unikt medmenneske med et stort hjerte for de svake i samfunnet, og er omtalt som hele Stavangers tante Ada, forteller Lin Knarvik i avdeling for kart og digitale tjenester.

Kommunen fikk et innbyggerforslag om å kalle opp en plass etter tante Ada, og politikerne i utvalg for by- og samfunnsutvikling vedtok plasseringen og navnet før jul.

– Tradisjonelt er det flest menn som har fått gater og plasser oppkalt etter seg, så da er det jo ekstra stas å hedre en folkekjær kvinne, sier Knarvik.

Torsdag 2. februar ville Ada Grødeland fylt 100 år. Alle som har anledning, er velkomne til hjørnet mellom Romsøegården og Ankerbygget når ordfører Kari Nessa Nordtun avduker skiltet på Tante Adas plass kl. 10.30. I tillegg skal et av barnebarna til Ada si noen ord. Markeringen varer et kvarters tid.

Fotgjengerundergangen ble revet i 2005, i forbindelse med oppussingen av torget. På dette bildet fra 1960-årene kan vi skimte trappen til undergangen på det som nå heter Tante Adas plass, til venstre for Kaffistova. Foto: Stavanger byarkiv/Alf Brueland.