3. Tirsdag: 14 nye smittet

14 nye er koronasmittet

Om kvelden tirsdag 10. mars ble det bekreftet at 14 nye personer har testet positivt på korona. Stavanger er dermed oppe i 38 smittede.

Testresultatene for tirsdag 10. mars viser 14 nye smittetilfeller i Stavanger.

- I likhet med de aller fleste andre tilfellene i kommunen er også disse reiserelaterte, og knyttet til vinterferie i smitteområdene Østerrike og Italia forteller smittevernoverlege Runar Johannessen i Stavanger kommune.

Alle de smittede er voksne. Ingen skoler eller barnehager er involvert. Alle har isolert seg etter hjemkomst.
- Vi har ingen smittede i risikogruppene, sier Johannessen.

Effektiv smitteoppsporing

Stort sett alle smittetilfellene her i Rogaland er fortsatt knyttet til utlandet og hovedsakelig Nord-Italia. Smittevernoverlege Runar Johannessen opplever at smitteoppsporingen gradvis blir mer utfordrende.

- Områdene som FHI har definert som steder med vedvarende smitte har blitt utvidet siden sporingsarbeidet vårt startet. Det er utfordrende. Jeg er likevel overbevist om at den smitteoppsporingsjobben vi har gjort så langt har vært effektiv og bidratt til å bremse smittespredningen. Det var ventet at vi ville få flere smittetilfeller etter endt vinterferie når vi kjenner reisevanene til mange her i byen og regionen, sier han.

Ros til alle involverte

Johannessen vil også benytte anledningen til å rose både smittevernpersonalet, innbyggerne og alle i kommunen som har vært involvert.

- Dette er den viktigste dugnaden i Norge i nyere tid, og jeg er imponert over innsatsviljen til våre folk som jobber tett med situasjonen. Vi får også solid støtte fra mange andre kommunale avdelinger. Jeg opplever også at de aller fleste innbyggerne tar dette alvorlig, og at de følger de rådene som kommer, sier han.

Smittevernoverlegen har merket seg at informasjonsbehovet er stort.

- Jeg har forståelse for at mange er bekymret, men svarene på de fleste spørsmålene finnes enten på FHI.no eller stavanger.kommune.no/korona. Det er viktig at folk ikke belaster telefonlinjene unødig. Jeg vil igjen minne om at alle bidrar til å begrense smitte. Hyppig håndvask og hosting i papir eller albukroken er svært viktig for å redusere smitte, sier han.

Nærkontakter blir kontaktet

Kommunen arbeider i hvert nye tilfelle med å kartlegge og ta kontakt med nærkontakter. Nærkontakter er personer som har vært i nær kontakt med en person som er syk.

- Smittevernkontoret har oversikt over hvem som er nærkontakter. Disse vil bli kontaktet, og de trenger ikke å ta kontakt med legevakten, sier Johannessen.

Pressekontakt:

Kommunikasjonsrådgiver Øyvind Berekvam, Stavanger kommune, mob. 99565627