3. Trafikksikker kommune

Stavanger er nå en trafikksikker kommune

Trygg Trafikk har godkjent Stavanger som en trafikksikker kommune. Det er et kvalitetsstempel for godt, målbevisst og helhetlig arbeid med trafikksikkerheten i kommunen.

Bilde av Fornøyde representanter fra kommunen og Trygg trafikk etter at Stavanger ble en trafikksikker kommune.

Fornøyde representanter fra kommunen og Trygg Trafikk, etter at Stavanger ble en trafikksikker kommune.

– Det kjennes godt å få dette på plass. Vi har jobbet strukturert og godt med trafikksikkerhet på tvers av tjenesteområdene i mange år, men at dette nå er dokumentert er vi veldig glade for å ha fått gjennomført, sier Jeanette Tjøstheim Olsen, rådgiver trafikksikkerhet i Stavanger kommune.

Jeanette Tjøstheim Olsen, rådgiver trafikksikkerhet i Stavanger kommune markerer godkjennelsen med kake.
Feiret med trafikksikker-kake: Jeanette Tjøstheim Olsen, rådgiver trafikksikkerhet i Stavanger kommune.

Stavanger har fullført en rekke kriterier og sjekkpunkter for å kunne bli godkjent som trafikksikker kommune av Trygg Trafikk.

– Det har vært en tidkrevende prosess med å få all dokumentasjonen på plass. Spesielt med tanke på antall skoler og barnehager som skulle sende inn skriftlige rutiner for deres arbeid med trafikksikkerheten. Jeg vil takke alle som har bidratt med innsamling av all denne dokumentasjonen. Det er en milepæl å endelig få denne godkjenningen på plass.

Å bli godkjent som trafikksikker kommune betyr ikke at det aldri vil skje ulykker igjen på kommunale veier i Stavanger. Men det er kvalitetsstempel for systematisk, målbevisst og helhetlig arbeid med trafikksikkerheten.

– Trafikksikker kommune handler i stor grad om holdningsskapende trafikksikkerhetsarbeid som kommunen må jobbe kontinuerlig med for å vedlikeholde. Vi vil fortsette arbeidet med å etablere hjertesoner for å redusere trafikken rundt skoler og vi vil være pådriver for at skoler minner foreldre og foresatte på at mindre kjøring til skolen fører til en tryggere skolevei, forteller Tjøstheim Olsen.

For å beholde godkjennelsen som “Trafikksikker kommune”, må kriteriene godkjennes på ny av Trygg Trafikk om tre år.

– Vi er ikke i mål, det er nå vi må fortsette og forbedre det gode arbeidet vi allerede har satt i gang, avslutter Tjøstheim Olsen.