2. Kultur og fritid
  5. Åpen prekvalifisering: Nye Stavanger rådhus

Åpen prekvalifisering: Nye Stavanger rådhus

Kort fortalt

• Stavanger kommune gjennoppbygger og rehabiliterer rådhuset, og i den forbindelse er det avsatt 2 200 000 kroner til kunst.
  • Frist for innlevering er 20. april.
Stavanger rådhus -

Ønsker et markant kunstprosjekt

Det er nedsatt en egen kunstkomite for prosjektet. Rådhuset er byens representasjonshus, og alle skal føle seg velkomne. Vi ønsker at kunsten skal bygge opp under den nye adkomsten til rådhuset. Kunstkomitéen ønsker seg et markant kunstprosjekt som skal utspille seg over flere områder, fra 1. opp til 3 etasje.

Åpen prekvalifisering

Kunstkomiteen har valgt å utlyse en åpen prekvalifisering for å finne kandidater som inviteres til en lukket konkurranse om kunstoppdrag til rådhuset. Vi ønsker i utgangspunktet én kunstner til å utføre kunstprosjektet. Dette for å få en sammenheng og tydelighet i kunstuttrykket. På grunn av kunstprosjektets størrelse og kompleksitet velger vi derfor å invitere fem kunstnere til en lukket konkurranse. Minst tre kunstnere vil bli valgt ut ifra prekvalifiseringen, videre forbeholder kunstkomitéen seg retten til å invitere ytterligere to kunstnere utenom prekvalifiseringen, dersom vi ser det som nødvendig.

• Kunstnerens arbeidsbudsjett: 1 550 000 kr. inkl.mva
  • Konkurransehonorar: 35 000 kr,-

Profesjonelle visuelle kunstnere og kunsthåndverkere oppfordres til å melde sin interesse og sende inn presentasjoner av egen kunstnerisk virksomhet og relevant materiale.

Alt materialet samles i én pdf. Maks 15 sider inkludert CV og en kort motivasjonstekst. Dokumentets filstørrelse bør ikke overstige 5 MB. Det ønskes ikke konkrete forslag i denne omgangen. Presentasjonen sendes pr. e-post: kunstprosjektradhuset@gmail.com.

Framdriftsplan

1. Frist prekvalifisering 20. april
  2. Godkjenning i Stavanger kommunes kunstutvalg 5. juni
  3. Konkurranseperiode midten av juni – november
  4. Innlevering av skisseutkast konkurranse 20. november
  5. Juryering i Stavanger kommunes kunstutvalg 4. desember
  6. Kontrakt med utførende kunstner, desember 2024
  7. Ferdigstillelse desember 2025

Last ned foreløpig kunstplan her (med forbehold om godkjenning av kunstutvalget 5. juni) kunstplan nye Stavanger rådhus.

Frist for innlevering 20 april.

Kunstkonsulenter er Mona Orstad Hansen og Marit Aanestad.

Eksisterende kunstprosjekter i rådhuset

Rådhuset har flere markante kunstverk - tekstiarbeidene i bystyresalen, Kunnskapens tre på fasaden og portal i stål "Ett trinn til". De kan du lese mer om i kunstplanen for rådhuset

Inger S. Bjerga

rådgiver