Tekststørrelse

PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Talende web har to lesemoduser:

Pek og lytt

Når ikonet med fingeren på er markert, leser Talende Web opp teksten du peker på, samtidig som du får en visuell tilbakemelding.

Marker og lytt

Markere teksten og deretter klikk på play-knappen for å få den opplest

Menu

  1. Hjem
  2. Nyheter
  3. - Vi vet at noen gruer seg

- Vi vet at noen gruer seg

To ganger i året sender kommunen ut faktura på kommunale avgifter. - Mange innbyggere merker strømpriser, matpriser og renteøkninger. Kommunen skal gjøre det vi kan for å hjelpe, sier økonomidirektør  Kjartan Møller.

Denne nyhetssaken er mer enn en måned gammel. Innholdet kan derfor være foreldet eller ikke oppdatert.

Gå til stavanger.kommune.no/nyheter for siste nytt.

Kjartan Møller

Kjartan Møller, direktør for økonomi og organisasjon i Stavanger kommune

Telefonene har strømmet inn til kommunens innbyggerservice den siste uken. Det nærmer seg tiden for den kommunale fakturaen for vann og avløp, henting av avfall og andre kommunale tjenester, og allerede før fakturaen er sendt ut har det kommet henvendelser om betalingsutsettelse.  

– Vi merker at folk sitter og gruer seg. Telefonene som kommer tyder på at enkelte nå er i en vanskelig situasjon. Dette kommer jo på toppen av strømpriser, matpriser og en nylig renteøkning, sier Møller.  

Faktura 

Betalingsfristen for de kommunale avgiftene er 20. september. De elektroniske fakturaene sendes ut lørdag 20. august, og de som får papirfaktura vil motta disse mot midten av uken.  

– Vi vil minne om at det er mulig å søke om betalingsutsettelse. Det kan folk gjøre på kommunens Min side-løsning, sier direktøren.  

Dette gjelder også for andre kommunale fakturaer, for eksempel barnehage og SFO. Møller minner også om at det lenge har vært mulig å endre til månedlig faktura.  

– Kommunen innførte ordningen med månedlig faktura for snart to år siden, og relativt få har benyttet seg av den. Rundt 2700 av 50 000 har bedt om månedlig faktura. Det var kanskje mindre aktuelt da de økonomiske tidene var bedre, men på Min side kan man endre dette nå slik at det vil gjelde fra nyttår, sier han.  

Selvbetjening 

Avdelingssjef for regnskap og lønn, Hanne Karin F. Krog, forteller at kommunens mål er å skape stadig bedre selvbetjeningsløsninger.  

– Vi har gjort flere grep for å gjøre det enkelt for den enkelte innbygger selv å kunne ta valg som å velge antall faktura, å se tidligere fakturaer og nå sist, å kunne endre forfall på fakturaen - helt selv, og uten å måtte ringe kommunen for å be om hjelp, sier hun.  

Nyttig informasjon:  

  • Gebyrene for Stavanger i 2022 ble bestemt av kommunestyret 13. desember 2021.  

Avtalegiro 

Visste du forresten at dersom du også oppretter avtalegiro når du betaler fakturaen, så vil du motta fakturaen enda tidligere neste gang, og du slipper å måtte gjøre noe for å betale fakturaen. 

Her er to enkle videoer om hvordan du kommer igang: 

Hvem kan få månedlig faktura? 
Du kan ikke bestille månedlig faktura for boenheter som:  

  • har installert vannmåler og ikke har lest av vannmåleren. 
  • er en del av fellesfaktura (borettslag). 
  • er tilknyttet nedgravde avfallsløsninger. der avregning er basert på antall tømminger. 

Kjartan Møller

direktør for økonomi og organisasjon

Mobil:
900 80 756
E-post:
kjartan.moller@stavanger.kommune.no

Hanne Karin Fjelde Krog

leder for avdeling for regnskap og lønn

Mobil:
452 26 996
Telefon:
51 50 84 68
E-post:
hanne.krog@stavanger.kommune.no