3. Venteliste for trygghetsalarm

Venteliste for trygghetsalarm

Etter at trygghetsalarmene ble gratis i Stavanger kommune har etterspørselen økt kraftig. Leveringsutfordringer fører til at 150 personer nå står på venteliste for å få alarm.

Gamle hender holder rundt en kopp med kaffe.

Flere ønsker trygghet i hverdagen med trygghetsalarm.
Elisabeth Tønnessen

For å få trygghetsalarm må bruker av helsemessige årsaker ha behov for å kunne tilkalle hjelp fra hjemmebaserte tjenester. Etter at den månedlige egenandelen for trygghetsalarm ble fjernet i Stavanger kommune 1. juli 2022, økte etterspørselen med 26 prosent. 350 brukere har fått trygghetsalarm siden tjenesten ble gratis. Økningen i etterspørsel kombinert med leveringsproblemer har ført til at 150 personer per i dag står på venteliste for å få alarm.

-Vi har til tross for leveringsutfordringene klart å ta unna en stor del av økningen med det lageret vi hadde av trygghetsalarmer. Men nå har vi bare en liten buffer igjen, og den må vi forbeholde de med de største behovene. Brukerne våre som venter på trygghetsalarm må være forberedt på at det at det kan gå noen uker før de får, sier direktør helse og velferd Eli Karin Fosse.

Gledelig at flere søker om alarm

Ordfører Kari Nessa Nordtun håper kommunen hurtigst mulig får tilgang på flere alarmer, men gleder seg først og fremst over at flere innbyggere som trenger det, nå har fått tilgang på tjenesten.

- Det er svært gledelig at flere som trenger det nå søker om trygghetsalarm. Vi gjorde ordningen gratis, slik at økonomiske hensyn ikke skulle være en del av vurderingen for om folk sikret seg mer trygghet i hverdagen. At flere som trenger det nå har fått denne ekstra sikkerheten er svært gode nyheter, sier Nordtun.

De med akutte behov blir prioritert

Stavanger kommune har bestilt 300 nye alarmer, men leveringen lar vente på seg. Ifølge leverandøren skyldes dette generell kompontmangel, samt et etterslep etter pandemien. Alarmleverandøren har problemer med å dekke etterspørselen i hele Europa. Kommunen er i dialog med leverandøren, og er lovet en forsendelse i løpet av mars. De med akutte behov vil bli prioritert i perioden med leveringsvansker.

- Ventetiden kan bli lenger enn ønsket en periode fremover. Brukerne våre skal fortsatt få forsvarlige tjenester. De som har behov for det vil kunne få andre tjenester i ventetiden. Helse- og velferdskontorene gir råd og veiledning og tar imot søknader om helse-, sosial og velferdstjenester, understreker Eli Karin Fosse.

Hjelp døgnet rundt med trygghetsalarm

Trygghetsalarm gjør det mulig å tilkalle hjelp i akutte situasjoner når som helst på døgnet i eget hjem. Alarmsentralen eller hjemmesykepleien tar umiddelbart kontakt og vurderer oppfølging når brukeren utløser trygghetsalarmen. Det må søkes om trygghetsalarm via helse- og velferdskontoret. Den månedlige egenandelen ble fjernet i juni 2022, og erstattet av et etableringsgebyr på 400 kroner. Søk om trygghetsalarm

Kontaktperson for medier:
Direktør helse og velferd Eli Karin Fosse, 992 98 461.