3. Vil du ha månedlig faktura fra kommunen?

Vil du bytte til månedlig faktura?

Dersom du vil bytte til månedlig faktura for kommunale gebyr og eiendomsskatt i 2024, må du bestille dette snarest mulig – og senest innen 20. januar.

Direktør for innovasjon og støttetjenester, Birger S. Clementsen.

Direktør for innovasjon og støttetjenester, Birger S. Clementsen, bruker Min side-løsningen jevnlig.

Kommunen innførte ordningen med månedlig faktura for gebyr for vann, avløp og renovasjon, samt eiendom for snart tre år siden.
Av rundt 46 000 aktuelle boenheter i Stavanger har 5386 valgt å bytte fra halvårlig faktura til månedlig. Økonomidirektør Kjartan Møller tror tøffere økonomiske tider spiller inn.

– De siste to månedene har rett over 1200 flere byttet til månedlig faktura. Antallet øker jevnt og trutt, og vi tror det kan komme enda flere når neste frist nærmer seg, sier han.

Og neste frist er altså 20. januar 2024. Dersom du vil bytte fra halvårlig til månedlig kan du gjøre dette på Min side, og da vil det gjelde fra nyttår.

Se hvordan du bytter til månedlig faktura (pdf)

Unntak

Det er en del boenheter i kommunen som faller utenfor ordningen med månedlig faktura.

Du kan ikke bestille månedlig faktura dersom du ikke har avlest vannmåler, er en del av et borettslag eller bor et sted som har nedgravde avfallsløsninger. Der er det avregning basert på antall tømminger.

Min side

Selvbetjeningsløsningen Min side blir stadig viktigere i årene som kommer. I forbindelse med gratis buss-tilbudet har trafikkmengden vært mellom 6 og 8000 sidevisninger i døgnet.

– Du kan også finne brev fra kommunen, fakturaer, skjema du har sendt inn eller begynt på, lønnsslipper for kommunalt ansatte og informasjon om eiendommene dine på Min side. Siden i fjor har vi også fått på plass oversikt over antall hentinger man har i Hent avfallsordningen, sier direktør for innovasjon og støttetjenester, Birger Clementsen.

Clementsen lover at stadig mer innhold vil komme.

Nyttig informasjon:

• Gebyrene for Stavanger i 2024 blir bestemt av kommunestyret 18. desember 2023.

Avtalegiro

Visste du forresten at dersom du også oppretter avtalegiro når du betaler fakturaen, så vil du motta fakturaen enda tidligere neste gang, og du slipper å måtte gjøre noe for å betale fakturaen.

Innbyggerservice

Besøksadresse:

Olav Kyrres gate 23, 4005 Stavanger

Telefon:
E-post:
innbyggerservice@stavanger.kommune.no

Mandag–fredag kl. 08.30–15.00.

Du kan også treffe oss her:
Vikevåg: Asalveien 6
Judaberg: Judabergvegen 6.